Glutenfria surdegsfrallor


Hej!
 
Det var ett tag sedan jag lade upp recept här på bloggen. Som ni vet är jag mest aktiv på Instagram - https://www.instagram.com/maggiesskafferi där jag lägger upp nästan varje dag. 

Här kommer i alla fall receptet på mina glutenfria surdegsfrallor som ni gillade väldigt mycket när jag lade upp recepitet på Instagram. 

Man behöver inte ha surdeg i dessa, de blir väldigt goda ändå. Men om man vill testa glutenfri surdegsgrund så har jag hittat ett recept här som jag tycker är bra. https://nillaskitchen.com/2016/03/10/glutenfri-surdegsstart-ur-boken-baka-glutenfritt/

Dess frallor är godast samma dag man bakat dem, frys in de frallor som inte går åt och ta fram vid behov. 
 
Receptet räcker till 10 st frallor.

Ingredienser:

20 g jäst
6 dl fingervarmt vatten 
0,5 dl olja
2 tsk lönnsirap eller annan sötning
1 msk glutenfri surdegsgrund
3/4 tsk salt
1/2 dl solroskärnor 
1/2 dl hackade valnötter 
2 msk fiberhusk 
400 g durramjöl
1,2 dl havregryn som du mixat till ett mjöl
1 tsk bakpulver 
ev vallmofrön och durramjöl till garnering 

Smula ner jästen i en bunke. Lös upp den med vattnet och tillsätt olja, lönnsirap, ev surdegsgrund och salt. Rör ned övriga ingredienser och blanda ihop till en deg. Låt svälla i 10 min. Forma 10 st bullar med fuktiga händer, vik bullen på mitten så du får två lager. Lägg bullarna på ett bakplåtspapper på en plåt. Strö över vallmofrön och lite mjöl. Låt dem jäsa i 60 min. Grädda bullarna i mitten av ugnen i 210 grader i ca 20-25 min. Ta ut och låt dem svalna innan du äter dem med lite vegansk Cream Cheese och mosad avocado t ex. 

 

Hoppas ni gillar receptet! Glöm inte att trycka på hjärtat! 

Ha en fin helg!
 
Maggie