Veganska lavendeldrömmar

 
HEJ!
 
Nu ska jag snart avsluta den här jobbveckan som blev en riktigt bra vecka- sommaren kom ju tillbaks!
 
Just nu försöker jag ta tillvara på lavendeln som växer i vår trädgård. Vi har ganska mycket, så allt kommer jag inte ta hand om, men jag har klippt till små lavendelbuketter och så har jag torkat lavendel som jag har lagt i små burkar.
 
Lavendel är väldigt fint att baka med, det sätter en mild och ljuvlig ton av sommar i bakverken- så underbart!
 
Här kommer receptet på lavendeldrömmar- spröda ljuvliga kakor som smälter på tungan.
 
 
 35 st

Ingredienser:

100 g mjölkfritt margarin 

3 dl strösocker

1 tsk hjorthornssalt
1 dl matolja

4 dl vetemjöl
1/2 tsk lavendelblommor, torkade

Sätt ugnen på 160 grader. Vispa ihop margarin, strösocker och hjorthornssalt i en bunke med en elvisp. Tillsätt oljan och och vispa en minut till. Tillsätt vetemjöl och smula ned lavendelblommorna och blanda snabbt ihop allt till en deg. Rulla ut degen till en lång rulle. Dela den i ca 35 bitar. Rulla bollar av degbitarna och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda drömmarna mitt i ugnen i ca 15 minuter. Låt dem kallna på plåten.
 
 
Lavendeldrömmarna förvaras i en burk med lock eller så kan de frysas in.
 
 
 
Visst blir kakorna dessutom väldigt fina med de små lavendelblommorna?
 
 
Nu ser jag fram emot en fin och solig helg! Jag ska avsluta min to-do lista och sedan ska jag göra lite helgfint i hemmet. Plocka undan, lägga på en ny duk på matbordet, plocka in lite blommor från trädgården och tända lite ljus.
 
 
Ha en riktigt fin helg vänner!
 
KRAM
 
Maggie
En kommentar publicerat i Bakning
Taggar: Bakaveganskt, bakbloggare, lantligt, lavendeldrömmar, maggiesskafferi, vegansktfika
#1 - - Lena:

Va gott! Har ofta bakat drömmar, men aldrig med lavendel i. Ska testa detta!

Svar: Ja, testa- det blir riktigt gott!
Maggiesskafferi