Nyttiga Brownies

 
( Inlägget innehåller adlinks.)
 
HEJ!
 
Här kommer receptet på mina godaste Brownies, den hälsosammare varianten.
Dessa blir härligt seg- kladdiga och smakar helt enkelt UNDERBART! Ni måste testa de här.
Browniesarna passar dessutom de flesta, de är veganska, glutenfria och utan vitt socker.
 
 
Ingredienser:

2 msk chiafrön 
0,5 dl kallt kaffe
2,5 dl mörka chokladknappar eller 190 g mörk choklad 
80 g mjölkfritt margarin, rumstempererat 
2,5 dl kokossocker 
2 dl glutenfritt mjöl eller vanligt mjöl
0,5 dl kakao
0,5 tsk vaniljpulver 
1 tsk bakpulver 
knappt 1 tsk flingsalt 
0,5 dl kallt kaffe
ev hackade nötter 

Sätt ugnen på 170 grader varmluft. Klä en avlång sockerkaksform,
ca 15x25 cm med bakplåtspapper. Blanda chiafrön med 0,5 dl kaffe. Låt stelna i ca 10 min. Under tiden smälter du chokladen i vattenbad eller mikron. Vispa samman margarin med kokossocker. Blanda de torra ingredienserna. Nu blandar du ihop allt snabbt med en visp. Häll i 0,5 dl kaffe under tiden du vispar. Häll upp smeten i formen. Grädda kakan i ca 15 min. Den ska vara vobblig i mitten när du tar ut den. Låt svalna och skär sedan upp i 10 rutor. Garnera ev med hackade nötter. 
 
 
Kakorna förvaras i en burk i kylen och går också att frysa in.
 
 
Igår var vi ute på en premiärtur med båten. Det var strålande sol och varmt- så vi fick en ordentlig smak av sommaren igår! Idag är det lite mulet, men inte så kallt. Jag funderar lite på sommaren. Om sex veckor är det sommarlov! Vi ska vara hemma mest, så det gäller att hitta bra sysselsättning, särskilt de dagarna det inte är så soligt. Förra året hade jag Nextory ljudbokstjänst- en tjänst där man  kan ladda ned ljudböcker. Jag tänkte ladda ned den igen, eftersom jag tycker det är helt underbart att lyssna på böcker. Just nu får man de 30 första dagarna GRATIS, och man har möjlighet att säga upp tjänsten om man inte vill fortsätta.
 
Om ni också vill ladda ned Nextory gratis - så kan ni göra det HÄR 
 Använd koden "Maggie30"
 
Nu ska jag jobba lite till och sedan tar jag helg!
 
Kram
 
0 kommentarer publicerat i Bakning
Taggar: Bakaveganskt, bakasockerfritt, bakbloggare, brownies, glutenfritt, hälsa, matbloggare, nyttigabrownies, nyttigtfika