Stekpannebröd

 
( Inlägget innehåller annonslänkar.)
 
HEJ!
 
Stekpannebröd!
Varför gör man inte det oftare, så gott som det är?
Jag blev så sugen på det varma, nygräddade brödet igår när snön vräkte ned utanför fönstret. Sagt och gjort, jag satte degen och började baka dem.
Detta bröd är så enkelt att göra, lite som att steka pannkakor faktiskt. Här kommer receptet och det räcker till ca 20 medelstora bröd.
 
Ingredienser:
 
 3,5 dl havremjölk
25 g jäst
1 msk brödsirap
1/2 tsk salt
1 tsk bakpulver 
8 dl rågsikt
vetemjöl till utbaket 

Smält margarinet och rör ner mjölken. Värm till 37 grader. Smula sönder jästen och rör ut den i degväskan. Tillsätt sirap, salt, bakpulver och rågsikt. Arbeta degen väl i 10-15 minuter i maskin (dubbelt så länge för hand) och låt den jäsa övertäckt i 30 minuter. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig. Dela den i två delar och forma till längder och skär varje längd i tio bitar. Kavla ut varje del till en tunn, rund kaka, Nagga kakorna med en gaffel och grädda dem direkt i en het torr stekpanna i ca 2 minuter på varje sida. Låt bröden svalna på hög på ett galler under bakduk. På med en stor klick smör och NJUT!
 
 
Jag insåg att jag var tvungen att skaffa lite nya, fräscha kökshanddukar. Bara en sån liten sak gör stor skillnad tycker jag. Den här kommer från Hemtex och du hittar den här . Just nu har de vinterrea på massor av fin inredning, upp till 50%.
 
 
Detta bröd är som allra godast nygräddat med en stor klick smör som får smälta på brödet. 
Men det passar också fint som t ex utflyktsbröd ihoprullat med smör och ost på. Mums!
 
Nu ska jag ta en lång prommenad i solen med min käre man.
Sen tar vi helg. Men innan dess vill jag bjuda er på en vacker helgbukett- det är faktiskt
tulpanens dag idag:)
 
 
Trevlig helg!
 
0 kommentarer publicerat i Bröd
Taggar: bakning, matlagning, veganskt