Vegansk citron- och vallmo Bundt Cake

 
 HEJ!
 
Det finns en kaka som jag återkommer till gång på gång. Det är Citron- och vallmokaka.
Jag älskar den och jag tror att det är för den har så många element i sig: Syrligheten och friskheten från citronen, sötman och så det lilla tuggmotståndet i vallmofröna. 
 
Jag brukar baka den här kakan i en normalstor sockerkaksform, men eftersom jag fått hem så fina bundtformar som jag använder mest numera, så har jag fått anpassa receptet. En Bundtform rymmer nästan dubbelt så mycket smet som en vanlig form.
 
Se till att smörja in formen riktigt noggrannt med margarin och sedan i med ströbröd så att det täcker överallt. Då lossnar kakan mycket lättare från formen när du ska stjälpa upp den.
 
Här kommer receptet:
 
Ingredienser:
 
1,5 dl kikärtsvatten 
4 dl socker
150 g mjölkfritt margarin
4 dl havremjölk
4 tsk äppelcidervinäger
7 dl mjöl
2 dl mandelmjöl
5 tsk bakpulver
2 tsk vaniljpulver
skalet av 1 citron, rivet
3 msk vallmofrön 
en nypa salt
 
Glasyr:
 
2 dl florsocker
2 msk citronsaft
 
Garnering:

vallmofrön 
rivet citronskal 
 
 
Sätt ugnen på 175 grader. ( Jag använde varmluft. ) Vispa kikärtsvattnet vitt och fluffigt, som när man vispar äggvita till maräng. Tillsätt sockret, medan du vispar. Vispa lite till tills du kan forma toppar av smeten. Smält margarinet. Tillsätt mjölk och äppelcidervinäger. Blanda de torra ingredienserna. Blanda ned mjölblandningen i det smälta margarinet och mjölkblandningen. Vispa hastigt till en slät smet. Tillsätt citronskal och vallmofrön . Vänd ned kikärtsvispet i smeten och rör försiktigt till en slät smet, inte för länge, då försvinner luften ur smeten.
Häll smeten i en stor, väl smord och ströbrödad sockerkaksform. 
Grädda i nedre delen av ugnen i ca 55 min. Känn efter med en provsticka att kakan är klar innan du tar ut den. Låt kakan svalna innan du gör glasyren. Den gör du genom att blanda florsocker med saft från en citron. Häll glasyren över kakan och dekorera med vallmofrön och rivet citronskal. 
 
 
Den här kakan räcker gott och väl till 10 - 12 personer.
 
 
Den här gången använde jag anemoner till fotograferingen- älskar färgen!
 
 
 
 
Hoppas ni kommer tycka om denna kakan lika mycket som jag gör!
 
Ha det så gott!
 
Maggie