Vegansk Chokladfondant

 
HEJ!
 
Fredag och snart Alla hjärtans dag!
 
Ska ni baka något till helgen och i så fall vad?
 
Här blir det dessa chokladfondants som jag bakade i förrra veckan till ett samarbete. Jag frös in några stycken så de åker givetvis fram i helgen! Jag serverar dem med lite siktat florsocker, hallon och vaniljglass. Grädde funkar givetvis bra det med.
 
Trixet med chokladfondants är ju att de ska gräddas EXAKT en viss tid och den exakta tiden beror på vilken ugn man har, haha! De ska vara rinniga i mitten, men ha stelnat hölje. Därför ska ni vakta ugnen som en hök när ni gör dessa första gången och ta ut dem när de just stelnat och det är kladdigt i mitten. I min ugn tog det 6 min i 200 grader varmluft.
 
Här kommer receptet till 8 st:
 
Ingredienser:

100 g mjölkfritt margarin
1 1/2 dl mörka chokladknappar
2 dl mjöl
1 1/2 dl socker
2 msk kakao
1/2 tsk vaniljpulver
1/2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1/2 dl kaffe
1/2 dl havremjölk

Sätt ugnen på 200 grader. ( Jag använder varmluft.) Smält margarinet i en kastrull och rör sedan ned chokladknapparna. Låt dem smälta helt. Blanda de torra ingredienserna i en bunke.
Rör ned kaffe och mjölk i margarinblandningen. Häll allt i bunken med de torra ingredienserna och blanda till en jämn smet. Smörj en muffinsplåt noga med margarin och pudra med kakao. Fördela smeten i formarna. Grädda chokladfondanterna mitt i ugnen i ca 6-7 min. De ska just ha stelnat innan det är dags att ta ut dem. Låt dem svalna i ca 5 min innan du lossar dem lite i kanten med en kniv. Vänd plåten upp och ned på en skärbräda eller liknande. För över dem på fat och garnera med florsocker, hallon och något grönt. Servera med vaniljglass.
 
 
Som av en händelse blev glasskulan formad som ett hjärta- det var inget jag tänkte på först, men sedan i redigeringen av bilden såg jag det.
 
 
Visst är den fin, chokladfondanten? På franska kallas de "petit gateau"- liten kaka. Hur sött?!
 
Hoppas ni får en fin fredag!
 
Kram Maggie
 
0 kommentarer publicerat i Bakning
Taggar: vegansk chokladfondant, vegansktfika