Grönkålssoppa med gröna ärtor

 
HEJ!
 
Jag måste erkänna att till en början var jag skeptisk till den här grönkålshypen. Men allt efter som så började jag gilla det mer och mer. Nu älskar jag sallader med grönkål som bas och har det gärna i smoothies. Här kommer receptet på en ny favorit hemma hos oss- grönkålssoppa med gröna ärtor.
 
En krämig soppa som är len och rund i smaken. Ni måste testa!
 
Till 2 port:

Ingredienser:

olivolja 
2 salladslökar
1 vitlöksklyfta
chilipulver 
4-5 stora grönkålsblad
3,5 dl vatten 
1 buljongtärning 
2 dl gröna ärtor, tinade
salt och peppar 
havrefraiche 

Hacka salladslöken och vitlöken och stek den mjuk i oljan i en kastrull. Tillsätt chilipulvret.
Ta bort stammen på grönkålsbladen och hacka bladen fint.
Tillsätt vatten, grönkål och buljongtärningen och låt allt koka i 10 min.Tillsätt gröna ärtor och mixa allt till en slät soppa. Servera soppan med en klick havrefraiche. 
 
 
Visst ser det gott ut?
 
 
Garnera soppan med lite ruccolasallad, skivad vårlök och hampafrön.
 
 
Servera soppan med ett gott bröd!
 
Ha en fin eftermiddag!
 
Kram
 
 
 
 
0 kommentarer publicerat i Soppor
Taggar: Grönkål, hälsa, middagstips, vegansk mat