Fröknäcke

 
HEJ!
 
Vilken vinter vi har!
Idag visar termometern -11 grader. Jag kan inte minnas när det senast var så här mycket snö. 
Det är extra kul nu för barnen, det betyder ju att vi kan hitta på en massa kul uteaktiviteter på helgerna. Hade det inte varit för snön så hade det nog varit en liten utmaning att aktivera oss. 
 
Till helgen ska vi åka skridskor för första gången i år, det ser jag verkligen fram emot!
 
Idag vill jag bjuda er på mitt fröknäcksrecept!
 
Fröknäcke är så galet gott, tycker ni inte? Så gott att det nästan är omöjligt att sluta äta det när man väl har börjat.
 
Här är receptet:
 
Ingredienser:
 
1 dl sesamfrön
1 dl pumpakärnor
1 dl solroskärnor
1 dl majsmjöl
0.5 dl hela linfrön
1 tsk flingsalt
0,5 dl solrosolja 
2 dl kokande vatten

Sätt ugnen på 150°C. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt, ca 30x40 cm. Blanda alla torra ingredienser och rör i olja och vatten. Låt svälla ca 15 minuter. Bred ut smeten tunt på plåten. Ta hjälp av ett bakplåtspapper för att trycka ut smeten jämt. Grädda mitt i ugnen ca 1-1 1/2 timme. Drag över bakplåtspappret med knäcket på ett galler och låt svalna. 
 
 
Förvara fröknäcket i en väl rengjord plastburk med lock.
 
 
Som pålägg kan man ha vegansk creem cheese, avocado, eller andra grönsaker.
 
 
Ha en riktigt fin helg nu!
 
/Maggie