Lavendelglass med citron och krokant

 
HEJ!
 
Jag har väldigt mycket lavendel i trädgården. Såhär på sensommaren brukar jag plocka, torka den och sätta i små vaser. Jag älskar doften, den är verkligen somrig.
I år ville jag testa att göra något ätbart av lavendeln så det blev både lavendelsirap, glass och kakor. Kakorna kommer i ett senare inlägg men här kommer receptet på glassen och sirapen.

Ingredienser:

Lavendelsirap:

1,5 dl vatten 
2 dl strösocker 
5 lavendelkvistar
5 blåbär ( för färgen) 

Glass:

250 ml vispbar havregrädde ( jag använde Oatlys)
200 ml havrefraiche
2 dl florsocker 
rivet skal från 1/2 citron 
1/2 tsk vaniljpulver 
1,5 msk lavendelsirap

Krokant:

0,5 dl nötter, ex hasselnötter eller pecannötter
0,5 dl socker

Börja med sirapen. Ta bort lavendelblommorna från stjälken och lägg dem i en kastrull tillsammans med övriga ingredienser. Koka upp allt och rör om. När sockret smält tar du av kastrullen från plattan och låter allt svalna helt. Sila bort lavendel och blåbär och häll upp i en ren glasflaska.

Vispa grädden hårt med en elvisp. Blanda ned övriga ingredienser och fortsätt vispa lite till. Häll blandningen i en form, t ex en avlång sockerkaksform. Ringla över lite mer lavendelsirap och ställ in i frysen i ca 2 h. 

Hacka nötterna väldigt fint. Smält sockret i en väl rengjord stekpanna tills det just blir lite ljusbrunt. Blanda ned nötterna och lägg upp på ett bakplåtspapper. Låt svalna och hacka allt grovt. Strö över glassen just innan servering.
 
 
 
Jag tycker att jag har hittat ett väldigt bra recept på vegansk glass- den blir len och perfekt i konsistensen och smakar helt ljuvligt enligt de som testat den! Ingen glassmaskin behövs heller-
Bara att vispa ihop och ställa in i frysen. 
Visst är det bra?
 
 
Lavendelsirap passar fint till glass och desserter. Väldigt gott och festligt att blanda lite sirap med mousserande också!
 
Ha en fin dag!
 
KRAM
 
Maggie
0 kommentarer publicerat i Desserter
Taggar: Bakaveganskt, bakbloggare, dessert, veganskdessert, vegansktfika