Veganska frikadeller i gräddig pestosås

 
( Inlägget innehåller affiliatelänkar. )
 
HEJ!
 
Förra veckan gjorde jag dessa veganska frikadeller i gräddig pestosås.
Det är många härliga smaker som samsas tillsammans i denna rätt kan jag lova!
 
Rätten går snabbt att laga och är inte alls komplicerad eller svår, även om det kan låta så på namnet:)
 
Vill man göra rätten helt vegansk så var noga med att peston inte innehåller ost.
Det finns numer flera veganska pestoalternativ på marknaden.
 
Här kommer receptet:
 
3 - 4 port
 
Ingredienser:
 
3-4 port kokt pasta
400g mix för dinkelburgare eller grönsaksburgare från Kung Markatta
ca 1,75 dl vatten 
2-3 msk olivolja
3 dl havregrädde
2 msk tomatpesto
1 vitlöksklyfta, skalad
salt
vit- och svartpeppar
färsk timjan
 
Koka pastan enligt anvisningarna på förpackningen.
Blanda mixen med vattnet, du kanske inte behöver allt vatten, känn efter.
( Jag tog mindre än som angavs på förpackningen eftersom jag ville forma bollar av smeten. )
Låt allt stå och svälla en stund, ca 10 min. Fukta händerna med lite vatten och forma sedan bollar. Hetta upp oljan i en stekpanna och stek bollarna runt om. De kommer bli lite plattare till formen.
Stek ca 3 min på var sida. När frikadellerna är klara, lägg dem på ett fat. Gör såsen genom att
hälla i 3 dl havregrädde i stekpannan. Tillsätt 2 msk tomatpesto och pressa ned vitlöken.
Låt såsen koka under omrörning.
Salta och peppra. Lägg i frikadellerna och låt dem koka en stund i såsen.
Lägg upp pastan på tallrikar och lägg sedan på frikadeller och sås. Mal cashewnötterna i en
mortel eller mixer. Strö över "cashewparmesanen" och lägg på lite färsk timjan.
Klart!
 
 
Lite färska örter på pastan är aldrig fel.
 
 
Jag använde Kung Markattas färdiga mix för Dinkelburgare, de har även andra mixer som passar att göra som frikadeller. Jag tycker deras mixer är väldigt goda och så smidiga när man vill göra bollar eller burgare snabbt.
 
Hoppas detta ska smaka!
 
Ha en fin dag-
 
Maggie