Skördesallad

 
HEJ!
 
Den här tiden på året alltså!
När grönsaker skördas och blommor plockas- jag älskar den!
 
Igår lagade jag denna matiga sallad som är både nyttig och fantastiskt god!
Eller vad sägs om ingredienser som ugnsrostad blomkål, grönkål, morötter, vildris, matvete och linser bl a? Dessutom gick den väldigt snabbt att laga också. Som jag brukar säga- ta det ni har i kylen eller skafferiet. Har ni inte morötter hemme- ta rödbetor iställer. Saknas hasselnötter går det ju förstås lika bra med andra nötter eller frön. Jag brukar ha färdigkokta linser och matvete i kylen så jag enkelt kan använda det till en sallad.
 
 
Här kommer receptet:
 
2 port
 
Ingredienser:
 
1 blomkålshuvud
1 stor morot, skalad
olivolja
2 vitlöksklyftor
flingsalt
torkad timjan
1/2 stånd grönkål
1 msk olivolja
2 tsk äppelcidervinäger
flingsalt
1 dl kokta gröna linser
1 dl kokt matvete
1 dl kokt vildris
1 dl hasselnötter
1/2 citron
färsk timjan
 
Sätt ugnen på 200 grader. Skär blomkålen i centimetertjocka skivor. Du kan behålla blasten på.
Lägg skivorna på en ugnsplåt. Skär morötterna i slantar. Lägg dem på plåten. Skär vitlöksklyftorna i bitar, skalet kan vara kvar. Lägg vitlöksbitarna bland grönsakerna. Ringla över olivolja. Salta. Baka grönsakerna i ugnen i 15-20 min. Känn efter att de är mjuka innan du tar ut dem. Under tiden skär du bort stammen på grönkålen. Hacka bladen och lägg dem i en skål. Häll över olivolja, vinäger och salta. Massera kålen i ca 5 min. Lägg kålen på två fat. Häll över linser, matvete och vildris. Lägg sedan på de ugnsrostade grönsakerna. Toppa med hasselnötter som du rostat i en torr stekpanna på medelsvag värme. Pressa över lite citronsaft och garnera med färsk timjan.
 
 
Visst ser det gott ut!?
Hoppas det ska smaka.
 
 
Har ni sett så fina rosenskäror? Det blir ju så vackert att sätta dem i små vaser såhär.
Sen kan man ställa vaserna lite var stans i hemmet och så vips har man en massa blommor överallt.
Enkelt och vackert!
 
Ha en fin kväll!
 
Maggie