Italiensk makaronigratäng

 
( Inlägget innehåller reklam för Kungsörnen. )
 
HEJ!
 
En sån där kväll när middagen måste gå snabbt att laga. Känner ni igen er?
Då tar jag fram receptet på min Italienska makaronigratäng med soltorkade tomater, oliver, champinjoner och basilika. Den här gratängen tar 10 min att sno ihop och medan den sköter sig själv i ugnen hinner jag ha koll på barnen och uppmana dem att sitta lugnt i båten, haha!
 
 
Här kommer receptet:
 
4 pers
 
Ingredienser:
 
500 g makaroner
8 - 10 stora champinjoner
2 msk olja
1 dl soltorkade tomater i olja, avrunna
2 dl svarta oliver
5 dl havregrädde
2 msk tomatpuré
3 msk chilisås
3 vitlöksklyftor, skalade och pressade
salt
svart- och vitpeppar
4 dl vegansk ost, riven
färsk basilika
 
Koka makaronerna enligt anvisningarna på förpackningen. Häll av vattnet och ställ makaronerna åt sidan. Skölj svampen och dela den i klyftor. Fräs svampen i olja tills vattnet dunstat bort. Häll makaronerna, svampen, de soltorkade tomaterna och oliverna i en ugnsfast gratängform. Blanda havregrädde, tomatpuré, chilisås och vitlök i en skål. Salta och peppra. Häll blandningen över innehållet i gratängformen. Strö över riven ost.
Gratinera i mitten av ugnen i 200 grader i ca 20 min.
Serveras med en härlig grönsallad till.
 
 
 
Den här gratängen brukar gå hem både hos stora och små. Om man vill kan man byta ut champinjonerna mot stekta vegofilébitar.
 
Ha en fin kväll!
 
KRAM
 
Maggie
 
 
#1 - - Nancy:

Tack snälla för en bra blogg med många fina recept. Vilken ost skulle du rekommenderar mig Jag tycker det är svårt med att hitta just ost som är bra.

Svar: Tack för de orden!
Ja, där måste man nog testa sig fram för att se vad man själv gillar. En vegansk ost smakar ju inte exakt som vanlig ost, men den kan komma ganska nära. Jag gillar "Go Vegan" ost som smälter bra och har en neutral smak.
Maggiesskafferi