Vegansk och glutenfri kladdkaka

 
HEJ!
 
Jag får ofta frågan kring mina bakrecept om de går att göra glutenfria. Jag ska erkänna att jag inte bakat särskilt mycket med glutenfria mjölsorter, så jag brukar svara att det säkert går,
men att jag inte testat själv.
 
Däremot har jag väldigt många rawfikarecept som ju är glutenfria.
Under kategorin "No bake" hittar ni dessa recept bl a.
 
När det kommer till traditionell bakning med glutenfria mjölsorter är jag nybörjare. 
 
Men eftersom att jag märker att efterfrågan kring just glutenfria bakrecept ökar vill jag testa att baka det mer, så jag testade att göra den klassiska kladdkakan vegansk och glutenfri.
 
Denna kladdkaka innehåller havremjöl och mandelmjöl istället för vitt mjöl. Om man är glutenallergiker kan man även reagera på havre, så se till att det är ett helt glutenfritt havremjöl du använder.
 
 
Ingredienser:
 
2 bananer
150 g mjölkfritt margarin
2 dl mörka chokladknappar eller 160 g mörk choklad, 70%
2 msk kallt kaffe
3 dl havremjöl
1,5 dl mandelmjöl
1/2 dl kakao
2 dl muscodavosocker eller vanligt socker
2 tsk vaniljsocker
1 krm salt
 
Sätt ugnen på 180 grader. Skala och mosa bananerna. 
Smält margarinet i en bakbunke. Lägg ned den mörka chokladen och låt smälta under omrörning. Blanda ned kaffet. Blanda de torra ingredienserna och rör ned i margarinblandningen. Tillsätt bananerna. Häll smeten i en väl smord springform, ca 22 cm i diameter.
Grädda kakan i ca 15- 20 min. Kakan ska vara kladdig när du tar ut den. Ställ den i kylen om du vill att den ska svalna snabbt. 
Servera med vispad grädde och eventuellt bär.
 
 
 
Kakan blev SÅ god! Barnen gav den också tummen upp när de provsmakade kakan här om dagen.
 
Spara detta recept- perfekt att ta fram och baka när det är kalas och bjudningar- den passar nästan alla: veganer, laktosintoleranta och glutenintoleranta.
 
Ha en fin kväll!
 
 
En kommentar publicerat i Bakning
Taggar: Bakaveganskt, glutenfritt, laktosfritt, vegansktfika, äggfritt
#1 - - Sara:

Hej. Vart hittar jag receptet på chokladbollarna med pepparkaka smak? Så goda, mvh Sara.
[email protected]

Svar: Menar du Raw pepparkaksbollarna? Här är länken:) http://maggiesskafferi.blogg.se/2017/december/raw-pepparkaksbollar-2.html
Maggiesskafferi