Veganska julbullar med nötcreme och apelsin

 
Hej!
 
Om några dagar är det första advent. I år tycker jag att november gått så fort. Skönt på något sätt, november brukar vara en ganska mörk månad. Har ni julbakat och julpyntat än? Jag kommer att julpynta till helgen, men julbakat- det har jag gjort i några veckor redan. Haha! Men så blir det ju när man är matbloggare- det gäller att ligga lite före.
 
De här bullarna hörni-
ljuvligt saftiga och fyllda med gottigheter.
Jag hade nötcreme och rivet apelsinskal i fyllningen och på toppen både pärlsocker och mandelspån.
 
Här är receptet:
 
25- 35 st
 
Ingredienser:
 
150 g mjölkfritt margarin 
4 dl sojamjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 dl socker
ca 11-12 dl vetemjöl
 
Fyllning:
 
100 g mjölkfritt margarin
1-2 dl nötcreme
1 dl socker
rivet skal från en apelsin
 
Garnering:
 
havregrädde till penslingen
pärlsocker
mandelspån
 
 
Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och låt det hela bli 37 grader. Lös upp jästen i en degbunke i lite av degvätskan. Tillsätt sedan resten av degvätskan, salt, och socker. Häll sedan i mjölet, först ca 10 dl, och arbeta degen med degkrokar eller för hand. Tillsätt sedan resten av mjölet om det behövs. Degen ska inte vara kompakt, då har man tillsatt för mycket mjöl. Degen ska istället bli blank och släppa kanterna på degbunken. Täck med bakduk och jäs i ca 30-40 min. Ta upp degen och lägg den på ett mjölat bakbord. Knåda degen tills den blir smidig. Kavla ut degen till en fyrkantig platta, den ska vara mer rektangulär än kvadratisk. Bred ut margarinet på plattan, strö över sockret och bred över nötcremen. Riv skalet av en väl tvättad apelsin över degplattan. Vik rektangeln på mitten från långsidan. Skär ut drygt 2 cm tjocka remsor och tvinna dem för att sedan forma en snurra. Fäst slutänden under bullen. Lägg bullarna på bakplåtspapper. Låt jäsa i ca 30 min. Pensla dem med havregrädde och strö pärlsocker och mandelspån över. Grädda bullarna i ugnen i ca 250 grader i 8-10 min. 
 
 
 
Vegansk nötcreme finns att få tag på i de större mataffärerna eller på nätet. 
 
Ha en fin kväll nu och glad första advent kära ni!
 
Maggie
 
 
0 kommentarer publicerat i Julbak
Taggar: bakning, julbak, laktosfritt, veganskt, vegansktfika, vegetariskjul, äggfritt