Gräddig grönkålspasta med vitt vin och basilika

 
HEJ!
 
Här om dagen gjorde jag denna gräddiga grönkålspastan. 
I den samsas många härliga smaker- vad sägs om vitt vin, basilika, citron och vegansk
parmesanost t ex?
 
Vegansk parmesanost finns i de flesta större matvarubutikerna.
Hittar du ingen så kan man mala cashewnötter och strö över pastan. 
 
Den här pastarätten går väldigt fort att laga- ni måste bara testa den!
 
Här kommer receptet:
 
2 pers
 
Ingredienser:
 
Kokt pasta för två personer
2 nävar grönkål skuren i bitar
olivolja
2 vitlöksklyftor, skalade
en skvätt torrt vitt vin
2,5 dl havregrädde, 27%
1/2 grönsaksbuljongtärning eller en skvätt grönsaksfond
salt
vit- och svartpeppar
1 näve färsk basilika
vegansk parmesanost
pinjenötter eller valnötter
 
 
Skär bort stammen på grönkålsbladen. Skär bladet i mindre bitar. Hetta upp olivoljan i en stekpanna. Fräs vitlöken som du skivat tillsammans med grönkålen. Häll på vin, havregrädde och tillsätt buljongen. Smaka av med salt och peppar. Låt allt få ett uppkok och koka på svag värme i ca 5 min. Mixa allt tillsammans med basilikabladen i en mixer. Lägg upp pastan på två fat och häll över såsen. Riv över parmesanost och strö nötter på. Avsluta med att vrida lite mer svartpeppar över. 
 
 
 
 
Jag använde en havregrädde med lite högre fetthalt- 27%. Det gör såsen ännu krämigare.
 
På tal om snabba luncher så måste jag tipsa er om en blogg som jag följer: Sandra Callermo. Sandra och jag träffades på Stockholm Food and Wine för ett år sedan och har hållit kontakten sen dess.
Sandra skriver om mat, bakning, familjeliv och hälsa. Hon är precis som jag småbarnsmamma så ibland måste luncherna gå snabbt att laga. Här hittar ni hennes blogg och recepten på riktigt goda snabb recept.
 
Ha en fin fortsatt dag!
 
Ps. Glöm inte att följa mig på Instagram- Maggies Skafferi.