Vaniljgranola med kokosyoghurt

 
God Morgon!
 
Sköna maj- solen skiner och fåglarna kvittrar. Vilken ljuvlig årstid vi har!
 
Idag fick vi lite sovmorgon och DET mina vänner händer inte ofta. Sovmorgon till 08.00- det firades med en riktigt härlig frukost. 
 
Hemlagad granola- det är något av det bästa som finns! Helt naturligt, utan tillsatser och med mycket av näringsämnena bevarade. Ni måste testa om ni inte redan gjort det. Ibland brukar jag göra min egen kokosyoghurt också- receptet finns här på bloggen under kategorin "Frukost". Men oftast köper jag färdig i affären. Den är rätt dyr, men väl värd pengarna tycker jag.
 
Här kommer receptet på granolan:
 
Ingredienser:
 
4 dl havregryn
1 dl ekologiska linfrön 
1 dl solrosfrön 
1 dl valnötter, hackade
1 dl hela hasselnötter
1,5 dl kokosflingor
3 msk smält kokosolja  eller annan neutral olja
2 tsk agavesirap 
1/2 dl vatten
1 nypa salt
1 dl russin
3 msk chiafrön 
1/2 - 1 tsk vaniljpulver
 
 
 Sätt ugnen på 175°C.
 Blanda alla ingredienser utom russin, chiafrön och vaniljpulver i en bunke.
 Fördela blandningen på en bakplåtspappersklädd plåt. Tillaga mitt i ugnen 15–20 minuter. Ta ut plåten och rör om efter halva tiden. När granolan är klar ta ut den ur ugnen och tillsätt resten av ingredienserna. Blanda väl. Låt granolan svalna helt innan du serverar den.
Förvara granolan i en glas- eller plastburk med lock.
 
 
Servera granolan med kokosyoghurt eller annan vegansk yoghurt. Eller som topping på smoothiebowls.
 
 
Vad tycker ni om buketten? Direkt från trädgården, rönn och plommongrenar. 
 
 
Min lilla hjälpreda! 
 
Ha nu en riktigt fin helg!
 
KRAM