Blåbärspaj

 
HEJ!
 
Lördag! Vad passar väl bättre då än att baka en smulpaj? Detta är ett recept på blåbärspaj som har hängt med mig nästan hela livet tror jag. Det är helt enkelt så bra så jag sparar det.
Det blir alltid lika gott!
 
Använd frysta eller färska bär till pajen, beroende på vad du får tag på. 
Jag tycker om både vaniljsås OCH glass till. Varför välja? Haha!
 
 
Här kommer receptet:
 
1 mellanstor paj
 
Ingredienser:
 
150 g mjölkfritt margarin
1,5 dl socker
3,5 mjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
7 dl blåbär
1 msk maizena om du använder färska blåbär
 
Sätt ugnen på 180 grader. Tärna margarinet och lägg det i en bunke.
Tillsätt socker, mjöl, bakpulver och salt. Blanda ihop till en smulig deg. 
Lägg blåbären i en pajform. Om du använder färska bär så blanda dem med maizenan.
Smula över degen och ställ in pajen i ugnen.
Grädda pajen i ca 25 - 30 min tills den fått lite färg och bären kokar.
Ta ut pajen och låt den svalna lite innan servering.
 
 
 
Snart ska jag och Vendela iväg på kalas. Det är hennes första kalas som hon är bjuden på så ni må tro att hon ( och jag ) är taggade!
Nu blire fest!
 
Ha en fin fortsatt lördag!
 
KRAM