Äppelkaka med knäckig Toscafyllning

 
HEJ!
 
Hoppas ni haft en bra start på denna veckan. Här i Skärgården skiner solen idag och temperaturen blir lite högre för varje dag som går. Nu kanske sommaren är på gång på riktigt? Hoppas det i alla fall.
Här om dagen hade jag vinterjackan på när jag skulle lämna barnen på dagis, haha. Det får liksom räcka med kyla nu- eller vad säger ni?
 
I helgen bakade jag denna kakan. Jag ville göra en bildskön kaka- som skulle göra sig bra på bild.
Ja, haha- det är ju mitt mål med allt jag lagar. Det ska inte bara vara gott utan SE fint ut också.
Det är ju förstås en utmaning ibland.
 
Så istället för att hälla Toscan över kakan så hällde jag den under äpplena så de kunde träda fram.
Det blev väldigt gott med Toscasmet i själva kakan också.
 
1 mellanstor kaka
 
Ingredienser:
 
Toscasmet:
 
1 dl socker
1/2 dl havregrädde
3 msk sirap
1 tsk mjöl
1 nypa salt
1 msk mjölkfritt margarin
1 dl mandelspån
 
Kaka:
 
mjölkfritt margarin till formen
ströbröd
4- 5 medelstora äpplen, urkärnade och delade på hälften
2,5 dl socker
6 msk neutral olja
2,75 dl havremjölk
2 tsk vaniljsocker
5 dl mjöl
2,5 tsk bakpulver
1 krm salt
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienserna till toscasmeten utom margarinet och
mandeln i en liten kastrull. Koka upp medan du vispar och koka en stund tills smeten tjocknar.
Blanda ned margarinet och till sist mandeln. Ställ åt sidan. Smörj och ströbröda en springform,
ca 23 cm i diameter. Skär äppelhalvorna i tunna skivor men låt de hålla ihop med varandra-
separera dem inte. Vispa socker och olja poröst med en elvisp. Blanda ned havremjölken.
Tillsätt de torra ingredienserna och blanda snabbt ihop till en slät smet. Häll smeten i formen.
Häll därefter över toscasmeten. Tryck ned äpplena i smeten i det mönster du önskar. Jag tryckte ned dem en halva i taget med skivorna tätt ihop. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 45-50 min. Känn efter med en provsticka att kakan är klar. Ta ut kakan och låt den svalna innan du serverar den.
Glass eller vaniljsås passar fint till den här kakan!
 
 
Ser ni den knäckiga kanten! 
 
 
 
 
 Vendela var förståss snabb med att kolla in den nybakade kakan. Hon älskar att fika.
Hmm.. Undrar vem hon fått det ifrån... ?
 
 
Ha nu en riktigt fin fortsatt vecka!
 
Maggie