Havre- och äppelpannkakor

 
( Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.)
 
HEJ!
 
Hoppas ni har haft en bra dag so far!
När jag var 19 år och skulle åka till USA för första gången hade jag en sak på "ställen att besöka listan". Det var Pentagon, Space Centre och Universal Studios. Och så var det IHOP- International houses of pancakes. Jag minns fortfarande exakt vad jag åt- Banana pancakes with blueberry jam och whipped butter. Plus en halv liter lönnsirap. Haha. Där och då började min livslånga kärlek till pannkakor. Ni som följt mig ett tag vet att jag har lagt ut många varianter på pannkakor. Och det verkar faktiskt som ni tycker om pannkakor lika mycket som jag! Så här kommer ett till recept!
 
Den här gången ville jag testa att ta fram ett glutenfritt recept. Jag använde havregryn och havremjöl och chiafrön för att binda ihop smeten. Sedan serverade jag dem med stekta äppelskivor, kanel, lönnsirap och en klick turkisk havreyoghurt.
Jag KAN inte beskriva hur goda de här pannkakorna blev!
Ni måste testa själva!
 
 
 
5 pannkakor
 
Ingredienser:
 
2 dl havregryn ( glutenfria om du önskar. )
1,5 dl havremjöl
1 msk chiafrön
1 nypa vaniljpulver
1/2 tsk salt
5 dl växtmjölk 
1/2 rivet äpple
mjölkfritt margarin till stekning
 
Topping:
 
1 msk lönnsirap
1 äpple, skivat
kanel
1 msk turkisk havreyoghurt
 
 
Mixa havregrynen till ett mjöl, jag använde en stavmixer.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Vispa ned mjölken. Skala och riv ned äpplet på den fina sidan av rivjärnet. Vispa allt till en slät smet och låt den stå och svälla en stund.
Hetta upp 1 msk mjölkfritt margarin eller olja i en stekpanna. Häll ca 1,5 dl av smeten i stekpannan och stek pannkakan gyllenbrun. Vänd den försiktigt med en stekspade. Pannkakan kan gå sönder om man inte är försiktig. Stek den på andra sidan. Upprepa tills smeten är slut. Stek äppelskivorna på båda sidorna i mjölkfritt margarin och lönnsirap. Pudra över kanelen.
 
Om du vill ha dessa helt glutenfria, så använd inte havremjölk utan välj ett annat alternativ.
 
Kram
 
 
#1 - - Anonym:

Alltså, ska man använda 2dl mixade havregryn OCH 1,5dl havremjöl?

Svar: Ja, det stämmer! Det är för att få lite mer struktur i pannkakan. De mixade havregrynen ger lite "crunch" till pannkakan.
Maggiesskafferi