Chaibutterkaka med frosting

 
 ( I samarbete med Dilmah.)
 
HEJ!
 
Jag är så himla glad över mitt nya samarbete! Jag har nämligen blivit ombedd av Dilmah att skapa några recept där jag använder deras te som ingrediens.

"Dilmah är riktigt gott kvalitetste i påse. Alltid med färska råvaror och naturliga ingredienser, rika på smak och antioxidanter. Dilmah är ett familjeföretag med över 70 års erfarenhet av teproduktion. Engagemanget, kunskapen och inte minst passionen för riktigt gott kvalitetste har gjort Dilmah till ett av världens 10 största teföretag."Detta skriver Dilmah om sitt företag.

Lite längre ner så kan ni läsa mer om Dilmah och deras produkter och arbete.

 Det vanliga är ju förstås att man dricker te, men det går att använda till så mycket mer! 
Det första receptet jag tog fram blev detta- Chaibutterkaka med frosting. Att använda te som degvätska ger ett extra saftigt och luftigt bröd som bara smälter i munnen.
Ni måste testa detta!         
 
 
2 butterkakor
 
Ingredienser:
 
1 dl vatten
3 påsar Dilmah Ceylon Spice chaite
150 g mjölkfritt margarin
3 dl havremjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 dl socker
ca 11-12 dl vetemjöl
 
Fyllning:

100 g mjölkfritt margarin, rumsvarmt
1 dl socker
4 tsk kanel
4 tsk kardemumma
 
Frosting:

2 msk Dilmah Ceylon Spice chaite
2 dl florsocker

Koka upp vattnet och låt tepåsarna dra i ca 5 min. Låt téet svalna.
Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och téet (men spara 2 msk té till
frostingen) och låt det hela bli fingervarmt, ca 37 grader.
Lös upp jästen i en degbunke i lite av degvätskan.
Tillsätt sedan resten av vätskan tillsammans med saltet och sockret.
Häll nu i mjölet, först ca 10 dl och arbeta degen med degkrokar.
Tillsätt sedan resten av mjölet.
Degen ska bli blank och släppa kanterna på degbunken.
Täck bunken med en bakduk och jäs i ca 30-40 min.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord. Knåda degen tills den blir smidig.
Kavla ut degen till en stor rektangel.
Bred margarin över hela rektangeln och strö över socker och kanel.
Rulla ihop degen från långsidan.
Skär degen i 3 cm breda rullar. Lägg hälften av rullarna med snittytan uppåt,
tätt tillsammans i en ugnsfast form eller på ett bakplåtspapper på en ugnsplåt.
Upprepa med den andra hälften av bullarna så du får två butterkakor.
Jäs under en bakduk till dubbel storlek, ca 40 min.
Grädda butterkakan mitt i ugnen i ca 240 grader i ca 10 min.
Ta ut butterkakan från ugnen och låt den svalna.
Blanda téet med florsockret till en slät frosting.
Bred den över bullarna när de svalnat.
 
 
Dilmah framställer té som är av mycket hög kvalité med färska råvaror och naturliga ingredienser. Téerna är etiskt producerade och flera av tésorterna är ekologiska.
Jag har fått hem olika tesmaker från serierna Dilmah Organic och Dilmah Infusion.
 
Dilmah Organic är ekologiskt producerade och fria från konstgödsel och bekämpningsmedel.
De finns i 11 smaker.
 
Dilmah infusion är Örttéer med välgörande ingredienser som antioxidanter och olika kryddor.
Dessa finns i 5 olika smaker.
 
Visste ni att Dilmah som företag bedriver ett omfattande välgörenhetsarbete på Sri Lanka där teerna odlas? MJF Charitable Foundation grundades för att hjälpa befolkningen till egen försörjning. Dilmah Conservation grundades för att främja biologisk mångfald och en hållbar användning av miljön. Syftet är att främja respekten för miljön och rädda och bevara utrotningshotade djur i Sri Lanka.
 
 
 Nu får ni, mina läsare, 10% rabatt på alla Dilmah Organic 20 pack till och med 19 april 2020 med koden ”SKAFFERI” hos www.tekompaniet.se
 
Ha en riktigt fin dag!