Blåbärs- och kardemummachiasylt

 
( Detta inlägg innehåller affiliatelänkar.)
 
HEJ!
 
Hoppas ni har en fin vecka so far!
 
Jag jobbar hemma denna vecka vilket är väldigt skönt, jag tar pauser mitt i allt arbete- som promenader och yoga. Jag behöver det- jag går upp så mycket i mitt jobb att jag nästan glömmer bort att äta ibland. I måndags sprang jag till och med. Första gången på två veckor eftersom jag varit lite småförkyld. Nu är det borta, och jag hoppas innerligt att jag inte åker på något mer nu. 
Hoppas ni mår bra!
 
Här kommer receptet på en blåbärschiasylt jag gjorde här om dagen. Chiasylt passar som pålägg på mackan, eller som tillbehör till gröten eller havreyoghurten. Eftersom bären inte kokas, bevaras näringsämnena bättre.
 
 
1 burk
 
Ingredienser:
 
1,5 msk chiafrön
1/2 dl vatten
2 dl frysta blåbär
1 - 2 tsk SteviaSweet lättströ eller agavesirap
1/2 tsk kardemumma, mald
 
 
Blanda chiafröna med vattnet i en liten skål. Låt det svälla en stund. Mixa blåbären som fått tina något med en stavmixer. Blanda chiafröblandningen med de mixade blåbären. Söta och tillsätt kardemumman. Häll sylten i en ren burk med lock. Sylten håller i kylskåp i upp till två veckor.
 
 
Den här gången åt jag sylten tillsammans med en havrelatte och veganska croissanter som jag hittade i en affär.
 
 
Te passar också bra till! Jag måste bara tipsa om att Köketsfavoriter.se just nu har ett superpris på min favoritkopp från Spode 
 
 
 Vardagslyx mina vänner:)
 
Ha en fin fortsatt vecka!