Veganska plättar

 
( I samarbete med Hippie de Luxe.se och Heirol.)
 
HEJ!
 
Plättar, plättar, plättar- finns det något godare för barnen? Inte om ni frågar mina tre- de skulle gärna äta det varje dag. Med sylt, grädde och färska jordgubbar till förstås! Mina plättar är en vegansk variant där jag istället för ägg använder kikärtsspad. Det är ett perfekt substitut till ägg, så häll inte bort kikärtsvattnet utan spara det och använd det i bakning t ex. Miljövänligt och smart!
 
Ett bra plättjärn är viktigt när man ska steka plättar.
Jag är så löjligt förtjust i mitt nya plättjärn från Heirol. Plättarna blir hjärtformade- så himla sött!
Dessutom är det väldigt enkelt att laga plättar i järnet eftersom plättarna lossar väldigt lätt.
 
Här kommer receptet:
 
Jag glömde räkna hur många plättar det blev, men det var åtminstone en bra bit över 30 st.
 
Ingredienser:
 
1 dl kikärtsspad
1 msk olja 
8 dl havremjölk
5 dl vetemjöl
1 tsk salt
ev 1 msk socker 
mjölkfritt margarin att steka i
 
 
Vispa samman kikärtsspad, olja och mjölk.
Tillsätt mjölet medan du vispar och häll i salt och ev socker.
Låt smeten stå och vila i ca 20 min.
Hetta upp plättjärnet och tillsätt margarin.
Häll i smet i varje hjärta och stek gyllenbruna. Vänd plättarna och stek på andra sidan. Lägg upp de färdiga plättarna på ett fat.
Servera plättarna med sylt, vispad grädde och jordgubbar. 
Glass funkar det med;)
 
 
Lite florsocker på plättarna är inte heller fel.
 
 
Vendela hjälpte till och smakade om jordgubbarna var goda.
 
 
Det var de!
 
Heirol gör köksredskap med hög kvalitet och lång hållbarhet. Kika in här för att se mer av sortimentet.
 
Jag misstänker att det blir många plättar stekta i sommar-
Det är inte bara barnen som tycker att det är underbart gott!
 
Ha en fin kväll!