Vegansk kanelkrans

 
HEJ!
 
Idag blev vi sugna på kanelbullar. Eller vi och vi, JAG var det väl egentligen som blev sugen..
Efter lite Pinterestande så hittade jag bilder på olika sätt att göra en vetekrans på. Jag fastnade för den här, lite vridna kransen. Visst är det vackert? Inte svårt alls, med lite övning så kommer detta sitta som en smäck!
 
Receptet är mitt vanliga vetebrödsrecept- jag tycker brödet blir perfekt, saftigt och luftigt.
Så här gör man:
 
2 mindre kransar
 
Ingredienser:
 
150 g mjölkfritt margarin
4 dl växtmjölk
50 g jäst
1/2 tsk salt
1 dl socker
1 tsk kardemumma
Ca 11-12 dl vetemjöl
 
Fyllning:
 
100 g mjölkfritt margarin
1 dl ljust muscovadosocker 
eller vanligt socker
Kanel
 
Garnering:
 
25 g smält mjölkfritt margarin
socker
 
 
Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och låt det hela bli 37 grader.
Lös upp jästen i en degbunke i lite av degvätskan.
Tillsätt sedan resten av spadet, salt, socker och kardemumman.
Häll nu i mjölet, först ca 10 dl och arbeta degen med degkrokar.
Tillsätt sedan resten av mjölet. Degen ska bli blank och släppa kanterna på degbunken.
Täck med bakduk och jäs i ca 30-40 min. Ta upp degen på ett mjölat bakbord.
Arbeta degen tills den blir smidig. Kavla ut degen till två rektanglar.
Bred margarin över rektanglarna och strö över socker och kanel.
Rulla ihop degplattorna från långsidan. Dela degrullarna på längden med ett snitt rakt igenom.
Tvinna de två delarna om varandra till en fläta. Upprepa med den andra degplattan.
 Sätt ihop degen till en krans. Lägg de två kransarna på ett bakplåtspapper på en ugnsplåt.
Jäs kransarna under en bakduk i ca 30 min.
Grädda kransarna mitt i ugnen i ca 250 grader i 10-12 min.
Pensla kransarna med smält margarin. Strö strösocker över. 
 
 
 
 
Ska bli så kul att bjuda barnen när de kommer hem i eftermiddag!
 
Ha en fin kväll!
 
/Maggie
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Omg maggie, dina bilder!! Du är så himla fantastiskt duktig!

Svar: Men åh, tack- vad glad jag blir! Det betyder jättemycket för mig att höra. Ha en fin dag! Kram
Maggiesskafferi