Matcha Latte

 
 
( Detta inlägg innehåller annonslänkar.)
 
HEJ!
 
Jag tror att de flesta skulle beskriva mig som en nyfiken, fördomsfri och öppen person. För det mesta stämmer det nog, jag älskar att testa nya saker och älskar utmaningar. Men när det kommer till "trendig" mat så har jag av någon konstig anledning alltid varit lite skeptisk. Jag tror att det har att göra med att jag är lite vaksam på att jag inte vill bli lurad som konsument att köpa saker som är en hype just då. Som matbloggare så är det dock viktigt att testa nya saker så jag har helt enkelt slutat att vara skeptisk och nu testar jag nya saker med stor lust.
Som matcha, till exempel - Och det är jag ju väldigt glad att jag testade!
Det är HUR GOTT SOM HELST! 
Matcha är ett grönt te från Japan i pulverform som består av de finaste tebladen. Man kan tillaga det på olika sätt, men bäst tycker jag det smakar i en latte. Matcha är ett "superfood" som innehåller massor med antioxidanter. Det ökar även ämnesomsättningen och är detoxifierande. Matcha innehåller också mängder med vitamner och näringsämnen och bränner kalorier. Dessutom sänker det blodfetter och verkar både lugnande och koncentrationshöjande.
Visst låter det bra!?
 
 
 
Här kommer receptet:
 
Ingredienser:
 
1,5 dl vatten
1/2 tsk matchapulver
1 dl havremjölk
Kardemumma eller muskotnöt, mald
 
Koka upp vattnet och låt det svalna till ca 70 grader. Häll vattnet i en kopp eller ett glas. Rör ned matchapulvret. Koka upp mjölken och vispa den tills den blir skummig. Häll i mjölken och skummet i koppen.
Strö över mald kardemumma eller muskotnöt.
NJUT!