Ljummen matvetesallad med rostade rotfrukter och dillcitrondressing.

 
( Det här inlägget innehåller affiliatelänkar.)
 
HEJ!
 
Ny vecka! Hoppas ni haft en fin helg. Idag var jag verkligen sugen på att sätta igång och jobba. Jag har flera projekt som blivit godkända, så nu ska jag ta tag i dem och det ska bli så kul! Jag ska bl a knåpa ihop en fin tävling till er inför alla hjärtans dag på Instagram. Mer om det framöver:)
 
 
Ser ni den fina glasburken med lock? En nyinköpt favorit här hemma. Jag har de här burkarna till att styla foton och förvara nötter och gryn i. Det blir väldigt fint att ha chiapudding eller desserter i dem också. Burkarna finns i flera olika storlekat gos GRANIT och ni hittar dem HÄR
 
Lunchen idag blev denna matiga sallad. Den ska helst ätas lite ljummen, då kommer smakerna fram bäst tycker jag. Citrondressingen med dill blev verkligen gott till!
 
Här är receptet:
 
 2 port
 
Ingredienser:
 
2,5 dl kokt matvete
2 stora morötter
3 palsternackor
2 stora rödbetor
3 vitlöksklyftor, delade på mitten
olivolja
flingsalt
svartpeppar, nymalen
2 nävar ruccolasallad
 
Dressing:
½ dl olivolja
2 msk citronsaft
skalet från ½ citron
1 tsk agavesirap
salt
½ dl hackad färsk dill
 
Topping:
100 - 150 g vegansk fetaost i kuber
¾ dl hasselnötter, hackade
crema di Balsamico, ljus eller mörk
 
 
 Koka matvetet enligt anvisningen på förpackningen. Sätt ugnen på 200 grader.
Skala rotfrukterna och dela dem i bitar. Lägg dem på en ugnsplåt tillsammans med
vitlöksklyftorna och ringla över olivoljan. Salta och peppra. Rosta rotfrukterna i ugnen i
ca 20 min eller tills de är klara.  Lägg en näve ruccolasallad vardera på två tallrikar.
Fördela matvete och rotfrukter på tallrikarna. Lägg på osten och hasselnötterna. Blanda ihop ingredienserna till dressingen i en skål. Ringla över dressingen och balsamicocrèmen.
 
 
 
Ni som följt mig ett tag vet att jag är särskilt förtjust i blåvitt porslin.
De vackra faten på bilden kommer från Götefors porslin och du hittar dem HÄR
 Jag har även fått hem kaffekoppar från Götefors som också de finns HÄR
 
 Följ mig gärna på instagram också! https://www.instagram.com/maggiesskafferi
 
Ha en fin vecka!
 
/Maggie