Hälsosam nystart!

 
( I samarbete med Må bra naturligt.)
 
HEJ!
 
Ny vecka vänner!
Det är nu det känns som det rullar igång på riktigt, förra veckan var en mjukstart- i alla fall för mig!
Jag vet att det väntar en väldigt intensiv vår framför mig, därför är det så viktigt att jag tar hand om mig på bästa sätt för att orka. 
 
Ett nytt år innebär ju för många att man vill bli lite mer hälsosam och träna mer.
Det samma gäller mig! 
 
En bra kost är ju en nyckelingrediens för att må bra och orka med. Jag äter ju som ni vet helt växtbaserat och därför får jag i mig massor med grönt och baljväxter. Det är ingen hemlighet att det man äter påverkar kroppen och hälsan i högsta grad. En hälsosam växtbaserad kost innebär en lägre risk att drabbas av vissa välfärdssjukdomar, finns det studier som visar.
 
Exempel på vad jag brukar äta under en dag är:
 
1. Frukost: Overnight oats med kardemumma, bär och nötter.
 
 
2. Förmiddagssnack: En frukt eller en smoothie, gärna grön!
3. Lunch: Avocadotoasts eller en matig sallad med sötpotatis, kikärtor, spenat och linser av något slag. 
4. Fika: Gärna något med choklad, oftast en raw fikabit som en raw boll eller en bar av något slag.  De här på bilden nedanför är mina lite nyttigare Rocky Roads med nötter och kokosflakes i.
 
 
5. Middag: Soppa eller gryta med mycket grönsaker i, ibland pasta
 
 
6. Kvällsmål: En näve nötter, smoothiebowl eller två mackor med skivad tomat och basilika.
 
 
Som ni ser äter jag ofta, min kropp svarar bäst på det.
 
Jag är inte överdrivet hälsosam, om jag vill ha en kanelbulle så tar jag det, men det handlar ju alltid om balansen. Sen är det ju viktigt att träna och röra på sig ofta. Jag joggar och yogar ett par gånger i veckan- det är de träningsformerna jag gillar bäst.
Simning är också kul, men just nu blir det inte lika ofta.
 
Jag behöver också tillskott i form av vitamin B12 och algolja ( omega3 ). Detta är två ämnen jag har svårt att få i mig via maten jag äter eftersom jag inte äter animaliska produkter. Jag tar därför en multivitamintablett som innehåller vitamin B12 och en kapsel algolja om dagen. Sedan tar jag också en probiotikakapsel om dagen för att stärka immunförsvaret. Ni vet, med tre barn så är det lätt hänt att man drabbas av den ena förkylningen efter den andra.
 
 Må bra naturligt är en hälsokostbutik på nätet som har ett jättestort utbud av tillskott, och de har även andra produkter som skönhetsprodukter och kurser.
Så här skriver de själva om sitt företag:
 
" Må Bra Naturligt är ett litet familjeägt företag som föddes fram efter en längtan att själva bli friska och nå vår optimala hälsa, för att sedan kunna hjälpa andra att nå samma mål. Vi har insett och lärt oss att med rätta verktyg till kroppen kan kroppen läka det allra mesta, helt genom att arbeta med naturliga hjälpmedel. Därför vill vi både erbjuda dig samma verktyg och hjälpa dig hur du kan använda dem. Din hälsa är vårt mål! "
 
Här finns en länk till Må bra naturligts webbshop där du hittar ett stort utbud av vitaminer och mineraler, bl a B-vitaminer och D-vitaminer: Vitaminer och mineraler
 
Kika gärna in hos dem för att se hela utbudet och kanske klicka hem bra produkter som hjälper dig till en hälsosam nystart!
 
Det gör du HÄR: Må bra naturligt 
 
 
 
Passa på att komma ut i dagsljuset också så här års! Vi behöver D-vitamin för att hålla oss pigga! Idag skiner solen här hos oss i skärgården, så jag ska ta en promenad efter lunchen tänkte jag.
Det gäller att passa på när solen är framme, haha!
 
Ha en riktigt fin ny vecka!
 
/Maggie