Veganska semlor

 
 
HEJ!
 
Semmeltider!
Förra året gjorde jag pepparkakssemlor. De var väldigt goda och uppskattade.
Receptet på dem hittar du här på bloggen under kategorin "Bakning". I år blir det traditionella semlor men med en modern tappning förstås eftersom de är veganska!
 
Om man vill ha semlorna fria fån vitt socker så ersätt sockret med SteviaSweet lättströ eller liknande. Mandelmassan kan man byta ut mot mandelsmör.
 
Här kommer receptet:
 
12 port
 
Ingredienser:
 
75 g mjölkfritt margarin
25 g jäst
2 dl havremjölk
0,5 dl strösocker eller SteviaSweet
5,5 dl vetemjöl
1 tsk mald kardemumma
1 krm salt
 
Fyllning:
 
 200 g mandelmassa
inkråmet från bullarna
lite vatten
3 dl vispbar havregrädde
1 skvätt citron
1 tsk socker eller StewiaSweet
florsocker till garnering
 
 
Smält margarinet i en kastrull. Häll i mjölken och låt allt bli fingervarmt, ca 37 grader.
Smula ned jästen i en bunke. Rör ut jästen i degvätskan. Tillsätt sockret och blanda tills
det löst sig. Tillsätt mjöl, kardemumma och salt. Knåda degen smidig tills den släpper
från bunkens kanter. Låt degen jäsa under bakduk i 40 min. Ta upp degen på ett mjölat
bakbord. Knåda den en stund och dela den i 12 bitar. Rulla varje bit till en boll.
Lägg bullarna på en bakplåt med ett bakplåtspapper på. Täck dem med en bakhandduk
och låt jäsa ca 30 min. Sätt ugnen på 200 - 225 grader. När bullarna jäst klart,
in med dem i ugnen och grädda i ca 10 min tills de fått lite färg. Ta ut bullarna och låt dem
svalna helt innan du gör semlorna. Skär av toppen på bullarna. Ta ut lite inkråm och lägg det
i en skål tillsammans med mandelmassan och ev lite vatten. Blanda noga till en slät massa.
Fyll hålen i bullarna med massan. Vispa grädden med citronsaften.
Spritsa grädden över bullarna och lägg tillbaks toppen på varje semla.
Pudra över lite florsocker och servera.
 
 
Visst ser det gott ut?
 
 
Som ni ser så är det en lite annan stil på mina bilder här. Jag brukar ju göra ljusa bilder men nu är jag i en period när jag tycker att det är kul att experimentera lite med ljuset. De här bilderna tog jag på eftermiddagen, just innan solen skulle gå ned. Tycker jag fick en fin känsla i dem.
Kul att utveckla sitt fotande!
 
Hoppas ni får en fortsatt fin kväll!
 
KRAM
 
#1 - - ajlimullersandvik.blogg.se:

Bilderna är helt fantastiskt lockande :) Och semlorna, så gött med veganska också. Man ska göra sitt, för djur och natur :)

Svar: Tack för din fina kommentar! Ja, jag håller med dig- alla måste vi bidra!
Maggiesskafferi

#2 - - Linnéa - Linnéas Lantkök:

Så goda de ser ut! :)

Svar: Tack! Vad kul att du tycker det! Semlor är aldrig fel:)
Maggiesskafferi