Vit kladdkaka med blåbär, kardemumma och mandel

 
HEJ!
 
Igår fick jag lust att plocka lite blåbär igen. Trodde inte att jag skulle vilja ge mig ut igen, men så blev det så i alla fall. Ge mig ut och ge mig ut , förresten. Blåbärsskogen ligger bara tre meter från vår tomtgräns, så nån längre utflykt är det inte haha!
 
Av blåbären bakade jag denna underbart goda och kladdiga kaka. Så god!
Den går bra att äta som den är, men vill man så funkar det fint med en kula vaniljglass till.
Har man inte nyplockade blåbär så går det lika bra med frysta. Men använd de små blåbären från skogen, de odlade har inte så mycket smak i sig och passar bäst som dekoration.
 
Så här gör man:
 
Ingredienser:
 
1 dl kikärtsvatten 
2,5 dl socker
100 g mjölkfritt margarin
2,5 dl havremjölk
3 tsk äppelcidervinäger
3 dl mjöl
2,5 dl mandelmjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
en nypa salt
2,5 - 3 dl blåbär
1 dl mandelspån
ev florsocker
 
 
Sätt ugnen på 175 grader. ( Jag använde varmluft. ) Vispa kikärtsvattnet vitt och fluffigt, som när man vispar äggvita till maräng. Tillsätt sockret, medan du vispar. Vispe lite till tills du kan forma toppar av smeten. Smält margarinet. Tillsätt mjölk och åppelcidervinäger. Blanda de torra ingredienserna. Blanda ned mjölblandningen i det smälta margarinet och mjölkblandningen. Vispa hastigt till en slät smet. Vänd ned kikärtsvispet i smeten och rör om, inte för länge, då försvinner luften ur smeten. Häll smeten i en väl smord och ströbrödad springform. Fördela blåbären över smeten och avsluta med mandelspånen. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 30 min. Känn efter med en provsticka att kakan är klar innan du tar ut den. Den ska vara kladdig i mitten, men inte rinnig. Låt kakan svalna och pudra ev över florsocker. 
 
 
 
Idag ska vi fortsätta att njuta av högsommarvärmen- det har varit runt 30 grader här. Sol och bad blir det och så får vi besök av några vänner. Då tar jag fram den här kakan såklart!
 
 
#1 - - Heidi:

Men så fantastiskt god den där pajen ser ut :D

Svar: Tack! Den är väldigt god!:)
Maggiesskafferi

#2 - - IA:

Åh så fint..Finfika indeed!

Svar: Eller hur! Fika när man menar allvar..;)
Maggiesskafferi

#3 - - Sara:

Men vad gott! Den ser helt fantastisk ut :)

Svar: Tack snälla! Ja, detta är något för chokladälskaren!
Maggiesskafferi

#4 - - Anna:

Men hur god verkar inte denna kaka?!

Svar: Vad kul att du tycker det! Tack:)
Maggiesskafferi

#5 - - veganclaes.blogg.se:

Det här är ett helt fantastiskt recept! Jag måste pröva =)

Svar: Tusen tack! Vad kul att höra!
Maggiesskafferi

#6 - - Hilma Eklund :

Spännande med vit kladdkaka, lite annorlunda ☺️

Svar: Ja, verkligen- oftast har man ju kakao eller choklad i.
Maggiesskafferi

#7 - - Jennifer i Luxemburg:

Men ååh så gott!!

Svar: Eller hur!):)
Maggiesskafferi

#8 - - Hanna Karlsson:

Det låter verkligen underbart gott!

#9 - - Jasmine:

Mums, så gott! Dina bilder inspirerar.
Kram

Svar: Tack- vad roligt att du tycker det!
Maggiesskafferi

#10 - - Linnéa Hedström:

Hej!

Vilken fin kaka!

Svar: Tack snälla!
Maggiesskafferi

#11 - - Anonym:

Den här måste jag prova att baka! Alltid kul med lite nya spännande varianter av klassiker:)

Svar: Ja, visst är det kul med lite ny twist på bakverken?
Maggiesskafferi

#12 - - Lene:

Wow, jättefin! :D
Måste prova detta!

Svar: Tusen tack, ja- gör det!
Maggiesskafferi

#13 - - Jasmina:

Åh, det där såg grymt mumsigt ut

Svar: Tack- vad kul att du tycker det!
Maggiesskafferi

#14 - - Camilla:

Ser och låter som väldigt gott.

Svar: Tack, så roligt att du tycker det! Ha en fin helg:)
Maggiesskafferi