Bagels

 
( Inlägget innehåller affiliatelänkar till mat.se. )
 
HEJ!
 
Veganska bagels anyone!?
 
Hembakade bagels är inte bara billigare än de man köper i affären- de blir så mycket godare dessutom!
 
Att göra egna bagels är inte svårt- men det tar lite längre tid än att baka frallor t ex, eftersom det är ett moment till när man gör bagels. De ska kokas en kort stund innan de ska gräddas i ugnen. 
Så avsätt lite extra tid när du ska göra dessa- det är riktigt kul när man väl kommit igång!
 
 
Här kommer receptet:
 
14 st
 
Ingredienser:
 
25 g jäst
5 dl fingervarmt vatten
0,5 dl vit eller ljus sirap
12 dl vetemjöl special
2 tsk salt
 
Topping:
 
0,5 dl kikärtsvatten
vita , bruna eller svarta sesamfrön
 
Smula ned jästen i en bunke. Blanda ut den med vattnet. Tillsätt sirap, mjöl och salt. Arbeta degen i maskin eller med degkrokar i ca fem min. Det går bra att göra det för hand också, men arbeta den i 10 min då. Jäs degen under bakduk i 30 min. Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda den. Dela degen i 14 bitar och rulla varje bit till en boll. Gör ett hål i mitten, ca 2- 3 cm i diameter. Av degen som blir över gör en ny boll och gör hål i. Jäs i 30 min under bakduk. Sätt ugnen på 225 grader. Koka upp vatten i en stor kastrull. Koka bagelsarna på medelhög värme i ca 2 min på var sida. Koka ca tre åt gången. Låt dem rinna av på en handduk och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper. Pensla bagelsarna med kikärtsvattnen och strö över olika frön. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min tills de fått fin färg.
 
 
 Bagels kan ätas till frukost men blir även en god lunchmacka med t ex creem cheese och grönsaker. Jag serverade mina bagels till frukost med vegansk cream cheese och björnbärsmarmelad. 
 
 
 Bagels är också goda att rostea efter att man delat dem på hälften.
 
 
Ha det gott nu!
 
Ps. Glöm inte att följa mig på Instagram Maggies Skafferi också.