Grillad broccolisparris och zucchini med bulgursallad

 
HEJ!
 
Igår lade jag upp en Storie på Instagram där jag berättade om att jag äntligen fått tag på Bella Verde- eller broccolisparris som den också heter. Jag har letat i min mataffär länge, och igår hittade jag den på ICA i Täby Centrum. Den här grönsaken är bara för god! Perfekt lite lätt grillad som ett tillbehör eller i en matig sallad. Ni måste testa om ni lyckas få tag på den. 
 
Jag hade också en liten omröstning där följarna kunde svara på om de testat denna grönsak eller ej. 67% svarade "nej" och 33% svarade "ja".
 
Den är alltså inte helt känd för allmänheten.
 
Självklart blev det Bella Verde till middag igår. Jag grillade den i grillpannan, grillade zucchini och gjorde en sallad på bulgur och bladsallad.
 
 
Här kommer receptet!
 
2 pers
 
Ingredienser:
 
3 - 4 dl kokt bulgur
10 broccolisparrisar
1/2 zucchini, skivad i 1/2 cm tjocka skivor
olja
salt
2 stora nävar blandsallad
1/2 dl hasselnötter, grovt hackade
1/2 dl bladpersilja, hackad
svartpeppar, färskmald
 
Dressing:
 
1 msk balsamicodressing
2 msk olivolja
2 tsk örtsalt
svartpeppar, färskmald
 
 
Koka bulgur enligt anvisningen på förpackningen. Ställ den åt sidan när den är klar och låt den svalna något. Hetta upp en grillpanna och pensla grönsakerna med lite olja. Lägg på grönsakerna och grilla på båda sidorna i ca 5 - 10 min tills grönsakerna är klara. Broccolisparrisen ska fortfarande vara krispig i mitten, då är den klar. Salta grönsakerna.
Lägg upp salladen på två fat. Fördela bulgur över och toppa med de grillade grönsakerna.
Strö hasselnötterna över och salta och peppra.
Blanda ingredienserna till dressingen och häll den över salladen.
 
 
Enkelt, snabbt och väldigt gott!
 
Ha en riktigt fin dag!
 
Maggie
 
0 kommentarer publicerat i Sallader
Taggar: broccolisparris, nyttigt, sallad, veganskmat