Vegansk plommongalette

 
( Innehåller annonslänkar. ) 
 
HEJ!
 
Hoppas er helg varit bra!
 
Förra helgen var vi iväg till några släktingar och de hade massor med plommon på tomten. Vi fick med oss en kasse hem och av plommonen så bakade jag den här galetten. Det är roligt när något man bakar blir över förväntan. Det blev den här kakan som visade sig vara helt makalöst god. Jag tycker också att det är ett väldigt vackert bakverk. Min galette blev inte perfekt, jag tror att en fransman hade anmärkt på att den sprack lite här och var. Men som ni vet så gillar jag när det blir lite åt det rustika hållet. Dessutom "perfect is boring" som jag brukar säga! ;)
 
1 galette

 Ingredienser:

 150 g mjölkfritt margarin
6 dl mjöl
5 msk kallt vatten
1/2 dl socker
1 nypa salt
12 – 15 plommon
1 msk Maizena
½ msk kanel
½ msk kardemumma
½ citron
3 msk socker
2 msk havremjölk
½ msk socker
2 msk havremjölk

 
Nyp ihop margarin, mjöl, vatten, socker och salt i en bunke. Arbeta ihop en deg. Ställ i degen i kylen i ca 30 minuter. Men gärna längre. Sätt ugnen på 180 grader. Kärna ur plommonen. Blanda dem med Maizena, kanel, kardemumma, citronsaft, socker och havremjölk. Kavla ut degen på ett lätt mjölat bakbord. Det ska bli en cirkel som är ungefär 4 – 5 mm tjock. Kanterna kommer att spricka en del, men det gör inget. Flytta försiktigt över degen till en bakplåtspappersklädd plåt. Lägg plommonen på degen och sprid ut dem, men spara ungefär en kant på 5 cm runt om. Vik kanten över frukten. Strö ytterligare 1/2 msk socker över plommonen. Pensla degkanten med mjölken. Grädda galetten i mitten av ugnen i ca 40 – 45 minuter. Fruktvätskan ska börja bubbla upp runt frukten. Ta ut kakan ur ugnen och låt den svalna en stund innan du pudrar över lite florsocker. Servera galetten med vaniljsås eller vaniljglass. Mina favoriter är Oatly´s vaniljsås och Choise sojaglass.
 
  
 
 
Galette är verkligen perfekt att göra när man har äpplen, päron, nektariner eller plommon! Det är ju också frukter som är i säsong nu så passa på nu!
 
Har ni sett vilken vacker blåvitrandig kökshandduk jag hittade hos Åhléns förra veckan!? Tyckte det var dax att piffa upp köket lite. Blev så förtjust i denna som säljs i 3-pack i olika ränder. Du hittar dem Här .
 
Ha en fortsatt fin dag!
 
KRAM
 
Maggie