Veganska Saffransknutar

 
Hej!
 
Idag bakade jag dessa saffransknutar med mandelmassa. På söndag är det ju första advent och då tänkte vi smaska på de här tillsammans med pepparkakorna vi bakade förra helgen. 
Den här helgen ska jag ta fram alla julstjärnor och hänga upp dörrkransen.
Ska bli så mysigt!
Den första snön föll ju idag också, kunde den kommit mer lägligt?
 
I de här bullarna har jag använt mandelmassa och kardemumma.
Byt ut mandelmassan mot 6 msk socker om du inte har någon hemma. 
 
Här är receptet:
 
30 - 35 st
 
Ingredienser:
 
150 g mjölkfritt margarin
5 dl havremjölk
50 g jäst för söta degar
0,5 g saffran, mald
1 1/2 dl socker eller vit sirap
1/2 tsk salt
13-14 dl vetemjöl
 
Fyllning:
 
100 g mjölkfritt margarin, rumsvarmt
150 g mandelmassa, riven
2 msk mald kardemumma
 
Topping: 
 
3 - 4 msk kikärtsvatten eller havremjölk
Pärlsocker
Mandelspån
 
 
Smält margarinet i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm vätskan tills det blir
fingervarmt. Smula ned jästen i en bunke. Häll över degvätskan och tillsätt saffran,
socker/ sirap och salt. Blanda tills jästen löst sig. Tillsätt 12 dl mjöl,
blanda gärna med degkrokarna på en elvisp eller i en matberedare.
Häll i resten av mjölet och bearbeta degen tills det blir en smidig deg som släpper
från kanterna. Jäs degen under en bakduk i ca 40 min. Gör fyllningen under tiden
degen jäser genom att blanda alla ingredienser till den i en skål. När degen jäst klart,
knåda den på ett mjölat bakbord och kavla ut degen till en stor rektangel.
Bred ut fyllningen på degplattan. Vik plattan på mitten, på kortänden.
Skär ca 1,5 - 2 cm breda strimlor och tvinna dem/ snurra dem till knutar.
Lägg knutarna på en bakplåt med bakplåtspapper. Jäs bullarna under
bakduk i 25 min. Pensla bullarna med havremjölk och strö över pärlsocker
och mandelspån. Grädda bullarna i mitten av ugnen i 225 grader i ca 8 - 10 min.
 
 
Tänk att få sätta tänderna i en sån här;)
 
Önskar er en underbar helg!
 
Maggie
En kommentar publicerat i Julbak
Taggar: julbaka, saffransbullar, vegojul
#1 - - Myrra Österlund:

Tack Maggie för ett jättebra och enkelt recept på lussebullar! Nu står första plåten i ugnen och jag kan knappt bärga mig tills vi kan smaka. Trevlig andra advent 🌟🎆 hoppas vi ses snart igen på Lidingö 🎈🎈

Svar: Ja, men bara kul! Hoppas du tyckte om dem! Ja, det hoppas jag med:) Kram
Maggiesskafferi