Snickersbars

 
HEJ!
 
Man tröttnar väl ändå aldrig på Snickers?
Jag vet inte hur många varianter av den här kakan jag bakat, men den blir alltid lika god. Inte så konstigt kanske. Jordnötter och choklad är liksom en vinnande kombo.
Den här gången blev mina snickers lite nyttigare eftersom dessa inte innehåller något vitt socker.
De innehåller också nötter, dadlar och kokosolja som alla har mycket näringsämnen i sig.
Nötterna ger proteiner, och det är ju också bra.
Här om dagen lärde jag mig att en näve nötter om dagen är rekommenderat av livsmedelsverket.
Inte svårt att hålla sig till den rekommendationen tycker jag!
Här kommer receptet:
 
8-10 st
 
Ingredienser:
 
1 dl naturella cashewnötter
2 dl jordnötssmör
1 tsk kokosolja
1 msk vatten
1 dl kokosflingor
7 dadlar, urkärnade
½ tsk vaniljpulver
150 g mörk blockchoklad
1 dl jordnötter
 
 
 
Hacka cashewnötterna grovt.
Mixa samman cashewnötter, jordnötssmör,
kokosolja, vatten, kokosflingor, dadlar och
vaniljpulvertill en deg.
Tryck ut degen i en bakplåtspappersklädd form,
ca 12 x 30 cm.
Smält chokladen i mikron eller i ett vattenbad.
Bred ut chokladen över kakan. Strö över jordnötterna.
Ställ in kakan i frysen en stund så den stelnar.
Ta ut kakan och skär den i bitar.
 
 
Förvara barsen i kylen i upp till 10 dagar. De går också utmärkt att frysa.
 
Ha en fin kväll!
 
/Maggie

 

#1 - - Lilla i:

Nej man tröttnar aldrig, och nej det är inte svårt att få i sig den mängden! Snarare att det blir för mycket i så fall 😅

Svar: Verkligen inte svårt. Ja, nu till jul blir det ännu mera nötter, haha!
Maggiesskafferi