Nudelsoppa med Pak Choy och Broccoli

 
HEJ!
 
Just nu håller jag på att fotografera julmat och julbak så det har blivit mycket sådan mat
för min del, haha! Så är det att vara matblogare, man måste ju ligga lite steget före.
Men idag blev jag sugen på Asiatisk mat, så det fick bli en enkel nudelsoppa med pak choy och broccoli. Så gott och fräscht!
Jag åt upp varenda droppe kan jag säga;)
 
2 port

Ingredienser:

 100 g risnudlar
1 broccolistånd
1 pak choy
150 g tofu
2 msk olja
1 vitlöksklyfta, skalad och hackad
1 nypa chiliflakes
     1 msk sesamolja
1/2 dl japansk soja
3 dl vatten
1 dl Hoisinsås
1 bit ingefära, skalad
1/2 lime
ev salt
1 näve färsk koriander, hackad
1 dl cashewnötter
 
 
Koka nudlarna enligt anvisningen på förpackningen.
Häll av vattnet och ställ åt sidan. Skär broccolin i buketter. Dela pak choyen genom att
bryta av bladen ett och ett. Tärna tofun. Hetta upp oljan i en stekpanna eller wok.
Fräs vitlöken lite lätt. Tillsätt chiliflakes. Häll i sesamolja, soja, vatten och Hoisinsås.
Riv ned ingefäran och pressa ned limesaften. Låt allt få ett uppkok. Lägg ned broccoli
och pak choybladen och låt allt koka en kort stund på svag värme tills grönsakerna
mjuknat något. Överkoka inte broccolin. Lägg i tofun. Smaka av med ev salt.
Lägg nudlarna i två skålar och häll över soppan och grönsakerna.
Garnera med koriander och cashewnötter.

 
 
Härligt lätt och fräsht men ändå fullt med protein från broccoli, nötter, tofu och pak choy.
 
Ha en fin fortsatt kväll!
 
KRAM
 
Maggie