Veganska banan- och bovetepancakes

 
HEJ!
 
Den här veckan har gått så fort!
Jag har jobbat med en reklamfilmsinspelning och när det är inspelning är det ofta långa dagar och väldigt intensivt. Idag jobbar jag hemifrån och då försöker jag alltid att baka eller laga något till bloggen. Älskar de dagarna!
 
Bovete kom in i mitt liv för mindre än en månad sedan och jag måste säga WOW!
Det är en mycket nyttig ört och egentligen inte en mjölsort. Men man kan mala ned den och få ett glutenfritt mjöl som funkar fint i bakning.
 
Här har jag lagat så fantastiskt goda pannkakor som kommer att bli ett stående inslag på helgfrukostarna framöver.
 
Recept:
 
7 - 8 st
 
Ingredienser:
 
1/2 banan
1/2 dl havregryn
1,5 dl bovetemjöl
1,5 dl växtmjölk, t ex havremjölk
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
Mjölkfritt margarin till steknig
 
 
Mosa bananen med en gaffel. Mixa havregrynen till ett mjöl. Blanda de torra ingredienserna i en skål. Vispa ned mjölken och vispa tills det blir en slät smet. Smeten ska vara mycket trögflytande.Blanda ned den mosade bananen. Smält margarinet i en stekpanna. Häll i smeten försiktigt så det bildas en rund pannkaka, ca 8 - 10 cm i diameter. Stek pannkakorna på medelstark värme tills de blir gyllenbruna. Vänd pannkakorna och stek dem på andra sidan.
Lägg upp pannkakorna på ett fat och servera med lönnsirap och färska jordgubbar eller bär.
 
 
Ni får bara inte missa de här!
 
Bovete finns att köpa i de flesta mataffärerna, så köp hem ett paket nästa gång ni är och handlar vetja!
 
Ha en fin dag!
 
KRAM
 
Maggie