Raw Brownies

 
 
 
HEJ!
 
Som jag berättat förut så har jag fullkomligt snöat in på veganska raw bakverk. Jag tror att jag någonstans känner att de gör nytta, med tanke på att de innehåller nötter och i sin tur viktiga oljor och näringsämnen. Eller så är det helt enkelt för att jag tycker det smakar så himla gott.  Det är rena, fina smaker i rawbakverk på något sätt!
Igår lagade jag desa raw brownies. Så löjligt goda! Dessa kakor innehåller inget raffinerat socker, de är veganska och glutenfria. Om ni vill göra dem riktigt raw så använd raw kakaopulver och en raw blockchoklad istället.
Vilket som, de här måste ni pröva.
Här kommer receptet:
 
8-10 st
 
Ingredienser:
 
3,5 dl cashewnötter
0,25 dl kokosolja, smält
10 dadlar, urkärnade
2 msk kakao
0,5- 1 tsk vaniljpulver
0,5 dl kokosmjöl
0,5 dl lönnsirap
2 msk kallt kaffe
1/4 tsk salt
 
Topping:
 
100 - 150 g vegansk mörk eller ljus choklad
Drygt 1 dl kokosmjölk
8 - 10 valnötshalvor till garnering
 
Blanda alla ingredienser i en foodprocessor eller med en mixerstav. Tryck ut massan jämt i en avlång sockerkaksform som du lagt bakplåtspapper i botten på. Ställ in formen i frysen och låt kakan stelna. Det tar ca 30-40 min. Ta ut kakan ur frysen. Smält chokladen i micron eller i ett vattenbad. Vispa samman chokladen och kokosmjölken. Bred toppingen över kakan. Lägg på valnötterna. Ställ in kakan i frysen en liten stund till innan du tar ut den och skär den i fyrkanter.
 
 
 
Visst ser den smarrig ut?!
 
 
Här har jag garnerat brownisen med valnötter. Jordgubbar eller hallon passar också bra!
 
 
 För att en rätt eller bakverk ska klassas som RAW så får ingen av ingredienserna ha upphettats mer än till 45 grader Celcius. Då stannar nämligen alla näringsämnen kvar.
 
Hoppas ni testar denna kaka, den är riktigt god!
 
Ha en fin dag!
 
/Maggie