Masoor dal - Indisk gryta med gröna linser och spenat

 
HEJ!
 
Idag öste regnet ned här i Skärgården. Välbehövligt för all grönska, men det var lite ruggigt här hemma. Eftersom jag var lite frusen gjorde jag en indisk gryta med gröna linser och spenat. Den här grytan har sitt ursprung på Goa, en av världens vackraste platser enligt mig! Jag var på Goa för nio år sedan och åh- vad jag skulle vilja åka dit igen! Så vansinnigt exotiskt och färgsprakande! Jag får nöja mig med den här grytan så länge och drömma mig bort.
Jag hade grönkål i grytan, men om man inte är en grönkålsanhängare kan man skippa den och istället tillsätta dubbel mängd bladspenat.   
Servera denna Masoor dal med kokt basmatiris och nybakat naanbröd.
Här kommer receptet:
 
4 port
 
Ingredienser:
 
3 msk olja
1 liten gul lök, skalad och hackad
4 vitlöksklyftor, hackade
2 - 3 msk riven ingefära
2 tsk senapsfrön
3 tsk gurkmeja
1 tsk koriander, mald
2 tsk fänkål, mald
1 tsk chilipulver, milt
6 dl vatten
350 ml kokosmjölk
2,5 dl gröna linser
1 l grönkål
40 g bladspenat, färsk
Salt
1 lime, saften
1 näve färsk koriander
4 msk sojgurt
4 msk rostade mandelspån
 
 
Hetta upp oljan i en gryta. Fräs lök och vitlök mjukt. Tillsätt ingefära. Häll i senapsfrön, gurkmeja, koriander, fänkål, chili och fräs lite till. Häll i vattnet och kokosmjölken. Låt allt få ett uppkok innan du tillsätter de gröna linserna. Koka linserna mjuka i ca 30-35 min. Känn efter att de är klara. Tillsätt grönkålen och låt den bli mjuk. Sedan tillsätter du spenaten, saltet och limesaften. Strö över hackad koriander. Om du vill, toppa med en klick sojgurt och rostade mandelspån.
 
 
Var bara tvungen att ta en tugga av vitlöks naan brödet! Så vansinnigt gott!
Receptet på det hittar du här på bloggen under "Bakning".
 
Ha en fin kväll!
 
/Maggie