Hoisinmarinerad tofu med sesam och broccoli

 
HEJ!
 
Nu fick jag en sån lyckokänsla av att skriva på bloggen igen! Det var ett tag sedan sist, det har varit så mycket med jobb och vabb att jag inte hunnit skriva här. Nu har jag äntligen tid och då MÅSTE jag bara få berätta om min nya mat-crush: HOISINSÅS.
Just nu har jag Hoisinsås till allt och jag försöker hitta goda kombos till såsen. Som den här, ganska enkla rätten, som tack vare Hoisinsåsen blir något extra. Vad säger ni om Hoisinmarinerad tofu med sesamfrön och brocolli?
 
 
2 port
 
Ingredienser:
 
300- 400 g fast tofu
1 dl Hoisinsås
2 msk japansk soja
1 tsk socker
1 krm chiliflakes
2 vitlöksklyftor, rivna
1 bit ingefära, riven
1 msk pressad limesaft
Olja att steka i
1 tsk sesamolja
2 vårlökar, skivade
12 broccollibuketter, färska
Vita sesamfrön till garnering
Färsk koriander, hackad
Limeklyftor
 
Servera med kokt quinoa eller Jasminris
 
Börja med att klappa ut överflödig vätska ur tofun med en bakhanduk. Var försiktig så inte tofun går sönder. Tärna tofun i centimeterstora kuber. Blanda Hoisinsås, soja, socker, chiliflakes, vitlök, ingefära och limesaft i en skål. Blanda ned tofun och låt allt marinera i minst 30 min.
Hetta upp oljan i en stekpanna. Lägg i tofun och låt allt få en fin stekyta innan du vänder tofun för att steka den på andra sidan. Upprepa med alla sidor tills tofun är stekt runtom och all vätska kokat bort. Använd helst en stekpanna av gjutjärn, då blir tofun lite krispig.
Häll till sist över sesamoljan och blanda runt.
Lägg tofun åt sidan medan du tillagar broccollin. Koka upp en kastrull med lättsaltat vatten. Lägg ned broccollibuketterna en stund och koka dem lätt. De ska fortfarande vara knapriga när du häller av vattnet ur kastrullen. Lägg ris eller quinoa på två fat. Fördela tofun och broccollin över. Toppa med skivad vårlök och sesamfrön. Strö koriander över. Garnera med limeklyftor.
 
 
Hoisinsås är verkligen supergott och användbart. 
 
Hoppas ni får en fortsatt fin dag!
 
Maggie