Tomatsoppa med Bianchi di Spagnabönor

 
HEJ!
 
Visst känns det som VÅR i luften?!
De senaste dagarna har jag känt att nu är det inte så långt kvar tills våren är här. Bästa känslan! Så nu gäller det att passa på att äta soppa, för så fort vintern är över brukar man ju inte vara lika sugen på soppa längre. En av mina absoluta favoritsoppor är den här- Tomatsoppa med Bianchi di Spagnabönor. Den är mild och rund i smaken och passar alla, både stora och små. Servera den gärna med ett gott bröd och en klick veganskt smör.

2 -4 port
 
Ingredienser:
 
1/2 dl olivolja
1/2 gul lök, hackad
2 vitlöksklyftor, skalade och hackade
1/2 tsk paprikapulver
 1dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
 1 förpackning eller burk krossade tomater
3 tsk socker eller annat sötningsmedel
1 dl röda linser
1/2 förpackning stora vita bönor, ätklara ( Ex. Bianchi di Spagnabönor.)
1 dl havregrädde
Salt
Vit- och svartpeppar
 
Topping:
 
En bit zucchini, strimlad
vårlök, skivad
Vegansk fetaost, smulad
Pinjenötter
 
 
Stek löken och vitlöken i olivoljan. Krydda med paprikapulver. Häll vattnet och lägg i buljongtärningen. Häll i de krossade tomaterna och sockret. Salta och peppra. Låt allt koka på medelstark värme i ca 10 min. Skölj linserna i kallt vatten. Lägg i dem i soppan. Låt allt koka ytterligare 10 min. Lägg i bönorna och häll i havregrädden. Låt allt koka i ca 5 min. Mixa allt till en slät soppa. Smaka av med ytterligare salt och peppar om det behövs. Häll upp soppan i skålar. 
 Toppa med zucchini, vårlök, ost och pinjenötter.
 
 
Ha en riktigt fin onsdag vänner!
 
Maggie