Hasselbacksrödbetor

 
Hej!
 
Så här års kan man verkligen frossa i rotfrukter utan att få hål i plånboken. Jag tycker mest om att baka dem i ugnen, tycker det är ett så bra tillbehör som passar till mycket.
Här kommer receptet på ugnsbakade rödbetor Hasselback- style:
 
4 -6 port
 
Ingredienser:
 
12 - 14 rödbetor
0,75 dl olivolja
Flingsalt
1 dl valnötter, hackade
1 dl färsk persilja, klippt
 
Sätt ugnen på 200 grader. Skala rödbetorna och lägg dem på en ugnsplåt. Skär skåror i rödbetorna, inte helt igenom, de ska hålla ihop. Ringla över olivoljan. Salta. Baka rödbetorna i ca 50 min. Ta ut dem ur ugnen och strö valnötter och persilja över. Avsluta med lite mera flingsalt.
 
 
 
Visst ser det gott ut? De här rödbetorna passar även de som vill undvika gluten efterom jag bytt ut ströbrödet mot valnötter. Dessutom blir det ju nyttigare så;)
 
Formen som ni ser på bilden är jag så glad för! Den är köpt på Åhléns och passar både till matlagning och bakning. Den har en löstagbar botten, vilket är bra. Du hittar den Här .
 
Ha en toppendag!
 
KRAM
 
Maggie
#1 - - Lilla i:

Perfekt! Har ett gäng rödbetor som jag inte tagit tag i, är lite less på den soppan jag brukar göra så det här var bra tips :)

Svar: Vad bra! Hoppas du tycker om dem!:)
Maggiesskafferi