Veganska minipajer med spenat och soltorkade tomater

 
( Detta inlägg innehåller annonslänkar.)
 
 ( Betalt samarbete med Go Vegan ost.)
 
HEJ!
 
När jag blev vegan för två år sedan var det nog allra svårast att sluta med ost. Det fanns några veganska ostar på marknaden, men jag tyckte nog ingen var sådär klockren. När jag fick pröva Go Vegans ostar för ett tag sedan blev jag så glad! De är de godaste veganska ostarna som jag smakat hittills. Att de dessutom beter sig som ost är ett stort plus. De smälter som ost ska. Nu har jag prövat att laga några recept med GO Vegans ostar och jag måste säga att jag tycker det är riktigt bra produkter som jag verkligen kan rekommendera. 
 
Den här gången gjorde jag minipajer med spenat, soltorkade tomater, och- just det- ost!
 
Receptet räcker till 10 minipajer.
 
Ingredienser:
 
Pajdeg:
 
125g mjölkfritt margarin
3,5 dl mjöl
3 msk kallt vatten
 
Fyllning:
 
1,5 dl havre- eller sojamjölk
1,5 msk kikärtsmjöl
100g Go Vegan ost i bit
1 dl soltorkade tomater, strimlade i olja
1 liten näve färsk babyspenat, grovt hackad
1 nypa salt
Vit- och svartpeppar
 
Sätt ugnen på 200 grader. Gör pajdegen genom att tärna margarinet och nypa ihop det med mjölet. Tillsätt vattnet och forma en deg. Låt degen vila en stund i kylskåpet. Under tiden gör du fyllningen. Vispa ihop mjölk och kikärtsmjöl i en skål. Riv osten fint. Blanda ned ost, tomater, och spenat. Salta och peppra.  Ta ut pajdegen och gör en rulle. Dela den i 10 delar. Tryck ut degen i 10 aluminiumformar. Fördela fyllningen i formarna. Grädda pajerna i 18-20 min, tills de fått fin färg. Ta ut pajerna ur ugnen och låt dem svalna något.
 
 
Visst ser de goda ut?! Frasigt pajskal och krämig fyllning!
 
 
 
De här pajerna passar fint på kalas, utflykter, på en buffé eller som lunch t ex. Jag tycker om att äta dem med en god grönsallad till.
 
Pröva gärna det här receptet:)
 
Lite nya tallrikar ser ni här ovan! Serien heter Rua Nova och kommer från den portugisiska porslintillverkaren Bordallo Pinheiro. Säljs bara hos Cervera. Klicka HÄR för att komma dit!
 
Ha det fint nu vänner!
 
/Maggie