Veganska Chokladpancakes

 
( Inlägget innehåller annonslänkar. ) 
 
HEJ!
 
Helg snart och tid för långfrukost. På helgerna blir det ofta pannkakor till frukost och den här gången ville jag ta fram ett recept på chokladpannkakor eftersom jag aldrig gjort det förut. När jag gjorde dessa luktade det så gott i hela huset. Leon kom in i köket och utbrast: "Mamma, det luktar Tivoli!" Och Tivoli- det var det även i munnen när vi senare åt de här!
Mums så goda de blev!
 
Här kommer receptet!
 
Du kan välja om du vill göra "vanliga" pankakes eller en lite nyttigare variant!
 
Vanliga:
 
7 – 9  st
 
Ingredienser:
 
1 stor mogen banan, mosad
3 dl havre- eller sojamjölk
½ dl havregryn
2 dl mjöl
½ tsk salt
5 msk kakao
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
Mjölkfritt margarin till stekning
 
Topping:
 
1 banan, skivad
½ dl cashewnötter, naturella
1 dl vispad växtgrädde
 
Chokladsås:
 
½ dl agavesirap
1 tsk kakao
 
 
Lite nyttigare:
 
6 - 8 st
 
Ingredienser:
 
1/2 banan
1/2 dl havregryn
1,5 dl bovetemjöl
1,5 dl växtmjölk, t ex havremjölk
1 tsk vaniljsocker
1/2 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
Mjölkfritt margarin till stekning
 
Topping:
 
1 banan, skivad
½ dl cashewnötter, naturella
1 dl vispad kokosgrädde
 
Chokladsås:
 
½ dl agavesirap
1 tsk kakao
 
Blanda den mosade bananen med mjölken i en bunke. Mixa havregrynen till ett mjöl. Vispa ned de torra ingredienserna i banan- och mjölkblandningen. Vispa till en jämn smet. Den ska vara mycket trögflytande. Smält en klick margarin i en stekpanna. Häll en liten mängd smet i stekpannan. Jag brukar steka tre åt gången ungefär. Vänd pankakorna när de fått fin färg. Stek dem på andra sidan. Ta upp pankakorna ur stekpannan och lägg dem på en tallrik. Toppa pankakorna med bananskivor, nötter, och chokladsås. Den gör du genom att blanda agavesirapen och kakaon. Avsluta med en klick vispad grädde på toppen.
 
 

 

Många har frågat om vispad kokosgrädde. Jag använder kylskåpskall kokosgrädde, inte kokosmjölk. Titta noga på förpackningen vad den innehåller. Sedan vispar jag grädden med elvisp för att få den så fluffig som möljigt!

 

 
Förra veckan var jag och handlade nya kökstextiler, bl a dessa midnattsblå servetter som du ser ovan. Väldigt prisvärda och snygga tycker jag och dessutom tillverkade i hållbart material.
Du hittar dem Här .
 
Ha nu en riktigt fin helg!
 
KRAM
 
Maggie