Rotfruktsbröd

 
HEJ!
 
Förra veckan bakade jag detta långpannebröd. När jag var och handlade sprang jag på ett mjöl som hette "Rotfruktsmjöl" som jag aldrig har testat förut. Eftersom jag vill dra ner lite på vitt mjöl så tyckte jag att detta lät bra. Kort datum gjorde att jag fick det för halva priset, hur bra?!
Det som är bra med detta mjöl är att man inte behöver förbereda och koka rotfrukterna innan, de är nedmixade i mjölet. Hur går det ens till!?
 
I alla fall, här kommer receptet på ett saftigt och fluffigt bröd som är packat med en massa nyttigheter!
 
 
1 stort bröd
 
Ingredienser:
 
50 g jäst
4 dl vatten
1 dl solrosolja
ca 10 dl rotfruktsmjöl
2 dl rågsikt
1 dl solroskärnor
1 dl linfrö
2 msk agavesirap
2 tsk salt
 
Smula ned jästen i en stor bunke. Värm vattnet tills det blir fingervarmt. Blanda ned oljan. Lös upp jästen i degvätskan. Tillsätt rotfruktsmjöl, rågsikt, solroskärnor, linfrön, agavesirap och salt. Blanda allt till en jämn deg, gärna med degkrokar. Tillsätt lite mer mjöl om det behövs. Degen ska släppa kanterna på bunken, men ändå kännas lite lös. Jäs degen i 30 min under bakduk.
Ta upp degen på ett mjölat bakbord. Knåda den väl. Kavla ut en rektangel, lika stor som en långpanna. Flytta över degkvadraten till en långpanna som du mjölat lite. Skär skåror i brödet så att det blir ett rutmönster, ca 9x9 cm. Strö lite solroskärnor och mjöl över. Grädda brödet i 16-20 min i 225 grader. Låt brödet svalna innan du serverar det.
 
 
Finns det något som slår nybakat bröd!?
 
Inte mycket:)
 
Ha en fin fortsatt vecka!
 
KRAM
 
Maggie