Jordnötsgryta med OUMPH!

 

HEJ!

 Sedan jag började äta vegansk kost har jag fått en stor mat-crush: JORDNÖTSSMÖR! Jordnötssmör har haft lite dåligt rykte, men det har som tur är förändrats och man har börjat se alla fördelar med smöret. Till exempel så innehåller det mycket näringsämnen och bra fett. Det innehåller också protein, järn, magnesium och antioxidanter. Så jordnötssmör kan man äta med gott samvete, men undvik de där sorterna som har mycket socker tillsatt om du vill vara lite nyttig.

 Jordnötssmör är numera stapelvara hemma hos oss och den används i alla möjliga (och omöjliga) rätter i mitt kök. Som här t ex i en fantastiskt fyllig och smarrig gryta som jag kallar Jordnötsgryta med OUMPH!

 
2 -4 port
 
Ingredienser:
 
1 paket epic OUMPH!
Olja att steka i
1 gul lök
2 vitlöksklyftor, skalade
2,5 dl vatten
2 msk tomatpuré
3 msk jordnötssmör (STORA!)
1/2 msk japansk soja
1 krm cayennepeppar
ev 1/2 tsk salt
1 dl salta jordnötter
En näve färsk koriander, hackad
 
Hetta upp olja i en stekpanna. Fräs OUMPH! tills den blivit genomstekt. Ställ åt sidan. Fräs lök och vitlök i lite mer olja. Blanda Oumph! och lök och tillsätt vatten. Rör ned tomatpuré, jordnötssmör, soja och cayennepeppar. Värm upp allt och rör om tills allt blandats. Låt småkoka i ca 5 min. Smaka ev av med salt. Lägg upp ris elle durra på ett fat och lägg sedan på såsen. Strö jordnötter och koriander över. 
 
Hoppas ni får en fin helg!
 
KRAM 
 
Maggie
 
#1 - - emelivet.blogg.se:

Oj så gott, måste testa!

Svar: Det är en jättegod rätt:) Testa gärna!
Maggiesskafferi