Frozen Mango Cheesecake

 
HEJ!
 
Idag är det Skärtorsdag så nu kan man väl säga att påsken har börjat. Idag tänkte jag bjuda på en frozen cheesecake som garanterat kommer att falla de flesta i smaken. Härligt sötsyrlig och fräch är den, min mangocheesecake. Här kommer receptet!
 
1 cheesecake
 
Ingredienser:
 
Botten:
 
125 g mjölkfritt margarin
12 digestivekex
1/2 tsk kanel
 
Fyllning:
 
500 g frusen mango
250 ml kokosgrädde
1 dl havremjölk
1 dl vegansk färskost, t ex Oatly´s på Mackan, naturell
2 tsk Stevia strö eller annat sötningsmedel
1/2 lime, saften
 
Garnering:
 
1/2 mango, färsk
2 limeskivor
4 st physalis
2-3 jordgubbar
Kokosflingor
 
 
Smält margarinet i en kastrull och smula ned digestivekexen. Tillsätt kanel och blanda väl. Lägg ett smörpapper i en rund springform, ca 23 cm i diameter. Tryck ut digestiveblandningen i springformen så att den täcker botten helt. Låt mangon tina lite innan du lägger ned den i en mixer. Tillsätt kokosgrädde, havremjölk, färskost, Stevia och limesaft. Mixa samman allt till en tjock smet. Bred ut smeten över digestivebotten. Ställ in cheesecaken i frysen och låt den stå i ca 2 timmar tills den frusit helt. Ta ut cheesecaken och garnera den med skivad mango, limeskivor, physalis och jordgubbar. Strö över lite riven kokos. Låt cheesecaken stå en stund i rumstemperatur innan du serverar den. Den är ätklar när den går lätt att skära i bitar.
 
 
Ljuvligt god och lite nyttigare med tanke på att den inte innehåller socker eller mejeriprodukter. Det är förstås socker i digestivekexen, men byt ut dem mot osötade digestivekex om du vill gå all in med nyttigheten;)
 
 
Nu tar jag lite ledigt över påsken. Jag och familjen ska bara vara hemma och ta det lugnt. Vi kanske gör några mysiga utflykter om vädret tillåter. Vad ska ni göra?
 
Stor kram och Glad Påsk!
 
/Maggie 
#1 - - Angelica Wåhlin:

Ååh, detta måste jag testa!

Svar: Ja, det tycker jag du ska göra! Glad påsk!:)
Maggiesskafferi