Björnbärspaj med mandelmassa och kardemumma

 
HEJ!
 
Vilket väder vi har! Idag har jag gått omkring i bara shorts och fixat lite i trädgården.
Som jag har längtat efter det här. SOMMARLIVET! Ja, vet, det är bara vår än, men man kan ju få tjuvstarta sommaren lite grann. För att förstärka sommarkänslan ännu mer gjorde jag den här enkla men vansinnigt goda pajen. Den innehåller bara 5 ingredienser!
 
Så här gör man:
 
2 minipajer som räcker till 4 pers.
 
Ingredienser:
 
2 rullar smördeg ( ICA´s egna är vegansk.)
8 msk äpplemos
1 dl mandelmassa, riven
1/2 tsk kardemumma, mald
10-20 färska björnbär
Florsocker
 
 
Ta bort pappret från smördegen. Lägg de två degarna på en bakplåtspappersklädd ugnsplåt. Rulla in kanterna så det blir en rund paj med en degkant runtom. Fördela fyllningen på mitten av de två degbottnarna med äpplemos, riven mandelmassa, kardemumma och björnbär. ( Jag delade mina björnbär på hälften för de var så stora. ) Grädda pajerna mitt i ugnen i 200 grader i 20 - 23 minuter. Ta ut pajerna och låt dem svalna lite. Pudra över florsocker innan servering. Servera med vaniljglass eller vaniljsås. Jag tycker om Oatly´s färdiga vaniljsås.
 
 
 
Enkel att slänga ihop när man får besök.
 
 
Garnera med vackra blommor!
 
 
Önskar er en riktigt fin fortsatt helg!
 
Ps. Imorgon medverkar jag på Restaurang Herrmans vårmarknad här i Stockholm. Jag kommer signera min bok och den kommer förståss att finnas till försäljning.
Kom jättegärna förbi och säg hej!
 
KRAM
 
Maggie