Vegansk Toscakaka

 
 
Hej!
 
Ojojoj vilken höst det här har varit!
Ni vet att jag har haft boklansering och startat mitt ljusföretag "The Happy Whale" bl a, så jag har verkligen haft fullt upp och känner mig rätt trött nu. Snart knyter jag ihop den här säcken för i år men ville bara bjuda på den här julkakan innan jag gör det.
Det är så roligt att baka, det fungerar som meditation för mig.
Jag kommer ned i varv och skapar, och då mår jag som bäst!
Här kommer receptet:
 
Ingredienser:
 
5,5 dl mjöl
2 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2,5 tsk bakpulver
1 knivsudd salt
2,75 dl havremjölk, 3%
4 msk solrosolja
1 tsk äppelcidervinäger
1 msk mjölkfritt margarin till formen
1,5 msk ströbröd till formen
 
Glasyren:
 
1- 2 dl mandlar, delade på längden
0,75 dl havregrädde
1 dl socker
0,5 tsk kakao
0,5 dl ljus sirap
1 - 2 msk mjöl
1 knivsudd salt
2 msk mjölkfritt margarin
 
Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Blanda mjölk, olja och äppelcidervinäger i en annan bunke. Låt degvätskan stå en kort stund. Blanda samman allt till en jämn smet. Den ska vara ganska tjock. Häll smeten i en väl smord och ströbröad form, 23 cm i diameter. Grädda kakan mitt i ugnen i ca 30-35 min.
Ta ut kakan ur ugnen. Under tiden kakan gräddas kokar du ihop glasyren genom att hälla i grädde, kakao, sirap och salt i en kastrull. Vispa noga. Koka glasyren en stund, ca 5 min, och häll sedan ned mandeln. Ta ut kakan ur ugnen och bred glasyren på kakan. Grädda kakan i ugnen i ca 5 min till. Glasyren ska börja bubbla, då är kakan klar. Ta ut kakan ur ugnen och låt den svalna innan du skär upp den i bitar.
 
 
Jag hade blandade nötter hemma så jag använde dem den här gången.
 
 
Julstämningen börjar infinna sig.
 
 
Visst ser den god ut? Med en klick vispad grädde till blir det nästan som en bakelse.
 
 
 
Älskar mina nya fat från Mateus. Jag fick dem av min fina kusin och vän Anna på bokreleasen.
 
 
Den här julblomman, hm... Mins inte vad den heter.. fick jag också på releasen.
 
 
Det här är första året som jag skickar julkort där barnen är med på bild. Men jag tyckte att bilden på dem är så himla fin så jag ville dela den på det sättet. Bilden finns för övrigt med i kokboken. 
 
Ja, vänner, nu är det snart jul. Hoppas toscakakan ska smaka och att ni också börjar få lite julfeeling!
 
KRAM
#1 - - Li:

Toscakakor är så underbart goda! Funderar på om man kunde göra typ tosca-knäck? Har iaf nyss bakat lite julgott, kolla gärna in min blogg. Annars får du ha en bra jul! :D

//Li

Svar: Ja, visst är de!? Toscaknäck låter som en hit! Måste ju absolut gå att göra:) Tack och god fortsättning!
Maggiesskafferi

#2 - - bylijo.se:

Kakan ser verkligen god ut. God fortsättning på julen.

Svar: Tack! Vad kul att du tycker det! Ja, det är en härlig kaka. Hoppas du har haft en härlig jul och god fortsättning:)
Maggiesskafferi