Koreanska pannkakor

Hej!
 
Hoppas att er vecka har varit bra!
Hösten har verkligen dragit igång kan man säga. Jag har haft min första arbetsvecka, som i och för sig varit ganska lugn. Vendela har skolats in på dagis, det har gått hur bra som helst. Min lilla plutta, så liten men ändå så stor. Det har varit lite jobbigt i mammahjärtat, det är ju en separation. Men jag ser på Vendela hur hon trivs och växer i och med detta så jag får helt enkelt följa med i den här utvecklingen!
Jag kommer nog vänja mig snart. 
 
Hösten brukar betyda ny sorts mat för många.
Sommarmaten ersätts kanske med lite enklare och snabbare mat. Men att det blir höst behöver inte betyda att man äter mindre grönt, det gäller bara att anpassa inköpen lite. Grönsaksgrytor passar bara nu, likaså wokat. 
 
 
I somras när vi var i Danmark och bilade stannade vi i Odense för att äta lunch. Vi hamnade på ett ställe som hade en food court och där kunde man beställa mat från all världens kök. En av rätterna vi beställde var koreanska pannkakor med wokade grönsaker, eller Pajeon som det heter. Det var en helt fantastisk lunch och när jag kom hem ville jag återskapa den.
Resultatet blev detta! 
 
 
2 - 4 port
 
Ingredienser:
 
2 morötter, skalade
2 - 3 salladslökar
1,5 dl kikärtsvatten
2 msk olja
1,5 - 2 dl sojamjölk
1,5 dl mjöl
2 msk maizena
1 tsk bikarbonat
1 tsk salt
2-3 vitlöksklyftor, skalade
Olja att steka i
 
Wok:
 
Olja att steka i
1/4 blomkålshuvud, ansat och delat i små buketter
1 morot, skalad och skivad
1/2 zucchini, skivad
1/2 röd chilifrukt, skivad
2 salladslökar, skivade
1 bit ingefära, skalad och fint tärnad
2 vitlöksklyftor, skalade och hackade
3 tsk sesamolja
4 msk vatten
2 msk japansk soja
1 tsk rörsocker
Ev salt
 
Dressing:
 
1/2 dl japansk soja
4 msk vatten
1 tsk sesamolja
1/2 röd chilifrukt, skivad och ev urkärnad
1 - 2 tsk rörsocker
1 msk pressad lime
1 bit ingefära, skalad och fint riven
 
  
Skiva morötterna i tunna stavar. Ta bort rötterna på salladslöken och skiva den i tunna stänger. Vispa upp kikärtsvattnet till ett hårt skum. Helst med elvisp, men det går också bra att vispa för hand. Blanda olja och mjölk. Blanda de torra ingredienserna. Blanda ned mjölkblandningen i de torra ingredienserna, tillsätt pressad vitlök och vänd till sist ned kikärtsvispet. Blanda till en jämn smet. Nu lägger du i morötterna och salladslöken. Blanda. Hetta upp olja i en stekpanna. Stek pannkakorna ca 4 min på varje sida. Lägg dem på ett fat när de är klara. Under tiden du steker pannkakorna så gör du woken. Hetta upp olja i en wok- eller stekpanna. Lägg i alla grönsaker och woka dem en kort stund på hög värme. Tillsätt sesamolja, vatten, soja, socker och ev lite salt. Woka allt tills grönsakerna känns klara. de ska vara krispiga och inte överkokta. Rör ihop dressingen.
Servera pankakorna med woken och dressingen.
 
 
 
Ha nu en riktigt fin helg, så ses vi snart igen!
 
KRAM
#1 - - bylijo.se:

Ser jättegott ut. Det ska jag testa att göra. Jag har massa squash i trädgårdslandet.

Svar: Åh, vad härligt det låter med squash i trädgårdslandet! Ha en fin dag!
Maggiesskafferi

#2 - - pernillasandstrm.blogg.se:

Dessa måste jag testa att laga. Då jag inte gillar vanliga pankakor men dom här såg riktigt goda ut. ❤️

Svar: Vad kul att du vill testa! De saltare än vanliga pannkakor och man kan lägga i andra grönsaker efter tycke och smak! Ha en fin helg!
Maggiesskafferi