Raw saffransbollar

 
HEJ!
 
Hoppas ni hade en fin första adventshelg!
 
I söndags hade vi ett mysigt familjefika med pepparkakor, glögg och annat gott. Vi tände det första ljuset i adventsstaken också- barnen tycker det är så kul!
 
Vi har också satt upp julstjärnor och lita annat julpynt så julstämningen börjar verkligen infinna sig.
Jag har inte så mycket pynt, några få saker som har kommit att bli betydelsefulla. Det räcker gott och väl tycker jag.
 
Jag åkte också iväg och köpte en fin kungsgran. Jag har dock inte börjat pynta den än, det får bli nu under veckan. 
 
Härlig tid på året det här!
 
 
Något jag gör varje år, det är dessa juliga raw saffransbollar.
de är perfekta till julens alla fikastunder!
 
Här är receptet:
 
Ingredienser:
 
20 st
 
Ingredienser:
 
3 dl cashewnötter, naturella
12 dadlar, urkärnade
1/2 tsk vaniljpulver ( kan uteslutas om
man vill ha något
mindre söta bollar.)
1 nypa salt
2 msk kokosolja
0,3 g saffran
2,5 msk vatten
1 dl havregryn
kokosflingor eller hackade hasselnötter att rulla bollarna i
 
Hacka cashewnötterna grovt och kör dem i en mixer tills det blir ett mjöl.
Lägg i dadlarna, vaniljpulver, salt och kokosolja. Blanda saffranet med vattnet i en liten skål.
Häll ned blandningen i mixern.
Mixa tills det blir en jämn smet. "Putta ned" degen från kanterna med en
slickepott om den fastnar där och fortsätt mixa tills det är klart. Lägg degen i
en bunke eller skål och tillsätt havregrynen. Blanda väl. Rulla ca 20 st bollar av
degen och rulla dem i kokosflingorna eller de hackade nötterna.
Lägg bollarna på ett fat och ställ in dem en
stund i kylen innan du äter dem. Förvaras i kylen i en burk med tätslutande lock. 
  
 
 
Den här vackra buketten köpte jag inför advent- tulpaner, julros och eucalyptus bl a. Fin kombo- eller hur?
 
 
Jag fick också med mig dessa hyacinter hem. Jag satte dem i dessa glasburkar med lock. Viktigt bara att man ser till att rötterna får luft också, så pressa inte ned löken för hårt.
 
 
Ha en fin fortsatt vecka nu!
 
KRAM
 
En kommentar publicerat i Julbak
Taggar: Bakaveganskt, julbak, julgodis, nyttigt, nyttigtfika, saffransbollar
#1 - - Ingela:

Hej, gjorde dessa idag, men dadlarna fick jag inte mosade så jag vispade med elvisp, sen rann det av smeten, kokosolja, ska man ta mindre kanske? Mvh Ingela

Svar: Det räcker att mosa dadlarna för hand. Om det blev rinnigt kanske lite mer havregryn kunde hjälpt?
Maggiesskafferi