Mina fem hemliga knep för att få barnen att pröva ny mat

1. Låt barnen vara med och laga maten. 
 
De behöver inte vara med hela matlagningen om du tycker det det blir för rörigt. Men låt dem ansvara för en eller två saker. T ex att skära upp grönsaker, köra mixern, vispa smeten, lägga i lasagneplattorna, hälla i grädden, strö över osten...
o s v. 
 
 
2. Låt barnen provsmaka maten på en sked.
 
Fråga dem om de tycker det saknas något. Du gör dem delaktiga och visar att du tycker deras åsikt är viktig.
 
 
3. Grupptryck.
 
Bjud hem den där kompisen till barnen som äter precis allt som serveras och som dessutom säger att hen tyckte det var gott.
 
 
4. Ät med pinnar.
 
Mycket går att äta med pinnar. Åtminstone hemma hos oss har det visat sig bli riktigt roligt kring matbordet när alla ska försöka. Tryck på att "övning ger färdighet". 
 
 
5. Om inget av ovanstående knep funkar: Servera maten och låtsas som att det regnar.

Bye bye Sötsug!

 
Nu är jag inne på min fjärde vecka med helt vegetarisk och 80% vegansk kost. Här om dagen insåg jag att jag inte varit sådär sötsugen som jag brukar vara. Det brukar komma på eftermiddagen, speciellt. Jag har alltid unnat mig fika och choklad, oftast varje dag och gärna flera gånger per dag. Men i och med att jag inte äter kött längre och bara lite animaliska produkter så har mitt sockerintag minst halverats. Dessutom har jag ersatt socker med dadlar i smoothies, milkshakes, glass och bakverk. Socker från frukt är bätre än raffinerat vitt socker efersom det innehåller fibrer också som gör att kroppen lättare kan hantera sockret. Det känns jättekul att en av effekterna med att bara äta vegetariskt blev minskat sötsug.
 
Äta mindre socker
 
Varför ska man äta mindre socker då? Vitt raffinerat socker leder till viktuppgång och fetma eftersom det innehåller mycket tomma kalorier. Varje år får vi i oss i snitt 45 kg socker och det är alldeles för mycket. Socker är också beroendeframkallande och fungerar som en uppiggande drog. Det är därför sötsuget sätter in, oftast på eftermiddagen och sent på kvällen, när det är länge sedan man åt och man känner sig lite trött. Som med andra droger så är det svårt att sluta med socker. Det stimulerar ju även belöningscentrat i hjärnan. Man mår bra för en stund när man äter socker helt enkelt. Men socker leder ofta till övervikt och övervikt leder till sjukdomar som högt blodtryck, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes bl a. 
 
Visa fler inlägg